Bledalsrinden fra Nordstul (19.06.2021)

Written by mgraesli (Magnus Græsli)

Ascents Bledalsrinden (1,306m) 19.06.2021

Bledalsrinden er det høyeste punktet i Notodden kommune. Jeg som samler det høyeste punktet i hver kommune måtte selvfølgelig innom denne også. Dette var topp nummer 4:)

Totalt på turen var det 600 høydemeter, og totalt er det rundt 12 kilometer. Vi brukte 3 timer opp, med gode matpauser og navigasjon, og 2 timer ned.

Vi starta turen klokka 10 på Nordstul parkering. Gikk i skogsterreng i cirka 1 km til Nordstul gård (eller hva det heter). Deretter 2,5 km med fighting. Fra Nordstul gård til Grotbua var det slitsomt, mye oppover. Rundt 1,5 kilometer med kun oppover. Ved Grotbua gikk vi oppover Langedal, og fortsatte mot Eriksbu. Da vi hadde svingt mot høyre ankom vi et avlangt vann i Bledalen. Vi gikk langs vannkanten på vestre side av vannet. da vi nådde enden gikk vi litt tilbake, til vi ankom en liten bekk (først kryssa vi en bekk, så gikk vi langs bekk nummer to). Vi fulgte denne bekken rett øst til vi kom til et nytt vann. Derfra tok vi ut kompasskurs mot Bledalsrinden (sørøst), og gikk til toppen. Det var dårlig vær, så vi måtte lete litt. På vei ned gikk vi samme vei.