Fongen - høyest i Meråker og Selbu (10.06.2021)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ramsjøhytta p-plass (700m)
Endpoint Samme (700m)
Ascents Fongen (1,441m) 10.06.2021 14:45
Fongen sør (1,434m) 10.06.2021 15:05
Visits of other PBEs Skarpdalsvegen bom (520m) 10.06.2021 08:44
Ramsjøhytta og Fongen Parkering (700m) 10.06.2021 09:24
Ramsjøhytta (774m) 10.06.2021 10:35
Skarvan og Roltdalen nasjonalpark (670m) 10.06.2021 11:15

Etter en rolig dag med besøk på de to øytoppene Storfjellet på Nærøya og Vardfjellet ble det en lang kjøretur sørover via Grong til Hell og videre til Tydal og overnatting på Kirkvollen Pilgrimsgård - et utmerket og hyggelig sted som trygt kan anbefales. På stedet kan en og besøke Kirkvollen det eldste kirkestedet i Tydal. Etter en god frokost kjørte jeg litt nordover mot Ås og Østby der Østbyvegen går av mot ØNØ ved Tydalstorget. Fulgte veien videre nordover forbi Opphaugen der den gamle bomvegen startet. Skarpdalsvegen bom er flyttet 700 m lenger inn, og det koster nå kr. 70 å passere automatbommen som kun tar kort. Veien inn til Ramsjøhytta og Fongen Parkering er vinterstengt, og åpner vanligvis ikke før i månedsskiftet mai/juni. Fine kjøreforhold nå.

Automatbommen på Skarpdalsvegen
Parkeringen for Ramsjøhytta og Fongen

Fongen (Lopmesvaerie)
Det sørsamiske navnet er satt sammen av Lopme som betyr snø og vaerie som betyr fjell - altså Snøfjellet. Dette er en topp jeg lenge har planlagt å besøke. Den er med på 23 PB-lister, blant annet listene jeg samler etter over kommunetopper, Fjell i Norge med størst sekundærfaktor, Norges 1000 største fjell målt i PF, Norges nasjonalparker høyeste punkt og Norske kremtopper.
Fint vær ved turstart. Lett sekk da jeg valgte å legge igjen trugene i bilen. Turen inn til Ramsjøhytta er meget godt merket og det er lagt ut planker mange steder over myrområdene. Det lå en del snø igjen i terrenget, spesielt i elvedalen vest for Selbygglia, der elven ikke var helt enkel å komme seg over under pågående snøsmelting. Brukte 1t10 min inn til hytten.

Broen over Storrybekken like nedenfor parkeringen og terrenget inn mot Ramsjøhytta
Ramsjøhytta, Ramsjøen og Fongenmassivet kommer til syne
Ramsjøhytten. Ingen besøkende denne dagen
På vei inn langs stien på østsiden av Ramsjøen som fortsatt er delvis islagt. Fongen med Ramskardet til høyre

Det er rødmerket sti videre mot Ramskardet og Schulzhytta, men det lå fortsatt en del snø igjen langs stien som medførte enkelte omgåelser.

Store snøfonner og bakkeløp på vestsiden av Ramsjøen

Etter ca. tre timer (10 km) fra turstart var jeg endelig oppe i Ramskardet, og kunne ta fatt på oppstigningen til Fongen. Jeg hadde fryktet at det var mye snø oppover i høyden, men forholdene var faktisk helt ideelle da jeg stort sett kunne unngå snøfeltene på turen opp og ha nytte av dem på veien ned!

Varde i Ramskardet og første del av ruten til Fongen

Fint og lettgått terreng oppover fra Ramskardet. Der hvor det er naturlig å gå er det mange steder tydelige stitråkk, men ingen merket sti. Folk på Kirkvollen fortalte at Fongen er et viktig som reinbeiteområde, og at det merking ikke var tillatt for å begrense besøk i området (?). Oppe på 1075 moh er det et fin, flatt område før de neste kneikene.

Fint, flatt område mellom 1200 og 1300m med toppen i bakgrunnen
Goldt, nesten ørkenaktige områder over 1300 moh. Utsikt mot sørøst. Ramsjøen nærmest, så Esandsjøen med Sylane-toppene i bakgrunnen
På turen opp kom jeg litt for langt mot høyre (nord) og måtte krysse noen snøflater på vei opp mot toppen
Varden på Fongen i grensepunktet mellom de tre kommunene.

Varden markerer grensepunktet mellom Selbu (vest), Meråker (ØNØ) og Tydal (SØ) og er høyeste punkt i både Selbu og Meråker, men ikke i Tydal der Storsylen er kommunetoppen. GPS ved varden 32V 632404 7008435 som stemmer med Kartverkets koordinater. PB-koordinatene justeres.

Varden på Tydal-siden står på et sted som er 1 m høyere!

På Tydal-siden mot sør er det og en varde på en haug (GPS 32V 632417 7008400). Denne toppen virket visuelt bedømt litt høyere enn hovedvarden, og ligger ut fra Norgeskart en meter høyere (1440.6 versus 1439.7). Primærfaktoren 653 for Fongen må derfor tilhøre derfor Tydal-toppen.

Landskapet sørover mot Fongen Sør 1434

Ca. 370 m mot SSV ligger Fongen Sør, som er markert med en ganske stor, "avspist" varde på GPS 32V 632245 7008094. Like sør for varden er det et hvitmalt trig-merke, og rundt dette virker det som om noen har begynt å bygge en ring av steiner som delvis må være fjernet fra varden og gitt den det avspiste utseendet. Ren vandalisme!

Den "avspiste" varden på Søre Fongen med trig-merket  og fjernete steiner fra varden i forgrunnen. Fongen 1441-vardene helt i bakgrunnen
Den "avspiste" varden på Søre Fongen med trig-merket og fjernete steiner fra varden i forgrunnen. Fongen 1441-vardene helt i bakgrunnen

Fongen sør er med på listen over Trig-punkter av 1. orden, Sør-Norge

Goldt landskap på toppen av Fongen. Utsikt østover mot Sylane
Zoom mot Sylane. Fra venstre Nordsylen 1523, Storsylen 1753 og Bandaklumpene

Etter å ha tilbrakt en god stund på toppen i det flotte været returnerte jeg omtrent - men ikke helt - langs samme rute. Nå forsøkte jeg å følge de mange småvardene som er satt opp, og kom derved litt lenger mot øst i lettgått terreng. Snøflatene ned mot Ramskardet ga velkommen hvile for føttene. Vel nede i skaret ble det en drøy etappe tilbake til utgangspunktet. Det var masse spor i snøen etter flokker med reinsdyr. Langs Ramsjøen dukket det opp en enslig bukk som holdt følge med meg et godt stykke på trygg avstand.
Tilbake ved bilen etter en tur på 10.5 t inkludert lange pauser, meget godt fornøyd med denne flotte turen til Fongen. Overnattet enda en natt Kirkvollen Pilgrimsgård der vertinnen Hilde ordnet med sen kveldsmat og returnerte til Bergen dagen etter.

Full uttelling

Written by otto 19.06.2021 21:32

Gratulerer Knut

Dobbel kommunetopp - Nasjonalparktopp - Sekundærfaktortopp - Sør Norge over 500m pf - Fongen sør = trig.punkt 1.orden

////////

Overraskende å se såpass mye snø i høyden, og isflak på Ramsjøen. Terningkast 6 betyr som bildene viser at du var godt fornøyd. Sikkert i kombinasjon med 2 netter på Kirkvollen.