En stolt tind på Finnskogen (12.06.2021)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Hetta (617m) 12.06.2021

Fra Årkjølen-høgdedraget hadde jeg lagt merke til en frekk åstopp langt inne på Finnskogen. Det måtte være Tyskeberget, fant jeg ut. Så en helgedag som allerede var på hell, dro jeg ut på en klassisk ekstravagant og transportkrevende tindesugterapeutisk tur.
Det er noe magisk ved det internasjonale rundt Vermunden: Sverige rett bak åsen, skilting til eksotiske Sysslebäck og finskspråklige vegnavn.
Turen var utforma ut fra at det skulle tas tre topper. Så parkering blei på gjennomgangsvegen rett vest for Frigård/Sagbakken. Her kutta jeg rett sør gjennom skauen. Det var dumt. Mye griseri, med ungskogpleie og tett foryngelse. Deretter litt sørover vegen som går lengst ned i østflanken. Herfra viste kartet at en ville komme høgt opp ved å følge et stort høgstfelt langs søndre avgrensing. I praksis improviserte jeg meg inn på et slep, før det var tueterreng og høge kneløft helt opp til stien fra vest.
Dette toppunktet hadde fortjent et lengre opphold, men fluene ga kamp, så det blei litt krampaktig fotografering. Det ligger en del ruggete åser fra Åsnes og nordover som bærer bud om at fjellet nærmer seg. Elgklinten tar jobben som grensevakt mot grannlandet med stor ro.

Ned igjen var planen å banke rimelig rett nord, slik at posisjonen for toppene i nord blei bra. Et kranglete kne var alibiet jeg trengte for å rundt av før sein kveld. Så da blei det ikke-planlagt utskeiing mot øst og vegnett tilbake til bil.