Vardfjellet på Ottersøya (Abelvær) (09.06.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Vardfjellet (120m) 09.06.2021 12:00
Visits of other PBEs Abelværvegen p-plass (24m) 09.06.2021 11:37

Etter turen til Storfjellet på Nærøya på morgenen var det ikke lange stykke til neste turmål:

Vardfjellet på Ottersøya
På vei utover Abelværvegen mot Abelvær kommer en til Ottersøya der gården Ramstad ligger. Det smale sundet i Steinsbukta skilte Ottersøya fra fastlandet, men ble antagelig fyllt ut da Abelvær fikk veiutløsing i 1925. Vardfjellet er med på listen over de 400 øytoppene i Norge med PF>100m.
Det er tilrettelagt parkering for tursti fra Abelværvegen p-plass, men turstien er mer en kultursti og går ikke til Vardfjellet.

Parkeringsplass på sørsiden av Abelværvegen

Jeg fulgte stien ca. 150 m østover og gikk derfra opp nordskråningen mot den nordligste varden som er synlig fra veien. Ingen egentlig sti opp her, men relativt lettgått lyngterreng. En økende sverm av fluer ville være med på denne turen også! Varden lengst mot nord (GPS 32W 607214 7182050) er den største, men står ikke på høyeste punkt.

Varden lengst nord på Vardfjellet. Utsikt mot NV

Toppområdet er ganske flatt og det er ikke lett å si hvor det er høyest. Ca. 100 m sør for den nordligste varden er det en ny varde på 32W 607210 7182994.

Midterste varde på Vardfjellet

Det er og laget en beskjeden varde helt sør på toppområdet. Her lå det et orienteringsmerke med nummeret 20 og en klippetang. Dette stedet med koordinatene 32W 607207 7181947 er sannsynligvis det høyeste på Vardfjellet bedømt visuelt og med fortløpende høydemålinger fra min GPS. På norgeskart.no med 1m koter ligger flere av punktet over 120 m koten, og det er vanskelig å avgjøre hvor det er høyest. Jeg mener i hvert fall å ha vært innom alle mulige kandidater!

Beskjeden varde og orienteringspost lengst sør på Vardfjellet. Utsikt østover mot Steine på fastlandet
Det flate toppområdet på Vardfjellet sett fra sør mot nord

På returen valgte jeg å gå ned mot vest. Dette gikk greit inntil jeg kom inn på et dyretråkk i et tilgrodd, lite dalsøkk. Etterhvert åpnet landskapet seg opp og jeg (og fluesvermen!) var tilbake ved bilen etter en knapp time.

Spennende reise i Ytre Namdal

Written by TERJES 15.06.2021 13:16

Artig at du har tatt et Trøndelagsraid igjen, med et lite snev av Nordland. Jeg var på Vardfjellet i 2011 men det var før jeg begynte med gps-spor. Du har helt rett i at den sørligste høyden er den høyeste. (godt øyemål og bra gps) I.flg https://hoydedata.no/LaserInnsyn/ er det nordligste punktet 121,14 cm. og det sørligste 121,52. (32V 7181947N - 607207 Ø)

Samme posisjon som PB. God sommer og god tur videre.

Sv: Spennende reise i Ytre Nam

Written by knutsverre 16.06.2021 10:40

Tusen takk for hyggelig og utfyllende kommentar, Terje! Alltid kjekt å få tilbakemeldinger fra deg på Trøndlagsturene! Har du vært på alle øytoppene i Trøndelag? Den nyinnkjøpte Kondoren blir vel i minste laget for slike turer? Fortsatt god sommer til deg også!