Eldåhøgda 82/404 (13.06.2021)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Eldåhøgda (1,232m) 13.06.2021 12:55
Visits of other PBEs Tromsbua parkering (963m) 13.06.2021 10:53

Etter at Hedemarkstriangelet var unnagjort dagen i forveien var det greit å få med seg en topp til før man dro hjem til Trondheim og regnet. Valget falt på Eldåhøgda.
For å komme oss dit fra Lillehammer hvor vi hadde overnattet, tok vi av på Tretten og kjørte noen fjellveier drafra opp til Tromsbua. Ned igjen kjørte vi Goppolvegen rett til Fåvang. Vi kunne nok kjørt opp den veien også men turen fra Tretten og opp var verdt turen :) Fint området!

Hadde fått litt enkel info om veien av Berot377 (Tore Bredalen), da vi hadde noen småplaner om å sykle innover. Slik ble det ikke, men etter Tore sin info og info fra en lokal kar på stedet valgte vi den litt lengre ruta som Tore foreslo for syklingen. Rett frem og deretter ta til høyre og etter hvert komme inn på hans rute. 750 m lengre hver vei, men meget lettgått på god vei/kjerrevei hele veien til man tok av på god sti mot toppen de siste 2 km.

Flott vær, flott terreng og enkel forhold å bevege seg i gjorde dette til en kjempetur! :)
Utsikten på toppen var også av de bedre, for å ikke overdrive :)

God sti fra start av
Bare noen hundre meter lengre fremme, fortsatt god sti :)
Ved første retningsendring til høyre. Bendikshøgda i bakgrunnen
Eldåhøgda i det fjerne
Litt nærmere
Vedlig nærme!
Mange varder å forholde seg til på Eldåhøgda!
Hahaha...den var god! Burde selvsagt ringt!

Hedemarksviddene leverer

Written by Harex 14.06.2021 22:08

Lettgått og fint turterreng. Også et eldorado for stisykling