Ongsjøfjellet (13.06.2021)  3

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Roaseter parkeringsplass (904m)
Ascents Ongsjøfjellet (1,362m) 13.06.2021 15:39
Visits of other PBEs Roaseter parkeringsplass (900m) 13.06.2021 14:10

Ettermiddagstur til Ongsjøfjellet (1362 m) i Gausdal på merket sti i delvis skyet vær. Parkerte ved Roaseter parkeringplass (bomvei opp hit fra Espedalen 50 kr). Her stod det allerede en del biler, men jeg møtte ingen folk på turen. 300 meter fra parkeringen, ved Roaseter, går stien i to retninger. Begge stier fører opp til toppen; den ene er "langs Fjellstien" og den andre er "langs Roaseterbekken". Jeg valgte "langs Fjellstien". Kartet viser at det er et myrete terreng frem til foten av Ongsjøfjellet. Heldigvis er det lagt ut klopper en del steder på første del av turen, som går delvis i bjørkeskogen og over myrer. God skilting hele veien opp. Det blåste vestlig bris på toppen, så det var litt surt der oppe. Ellers var det fin sommertemperatur i dag. Vid utsikt på toppen.

Stikryss ved Roaseter. Ongsjøfjellet (1362 m) i bakgrunnen.
På stien opp mot Ongsjøfjellet (1362 m).
Ongsjøfjellet (1362 m).
Stien gjennom bjørkeskogen med toppen i bakgrunnen.