Fyranflaget m/Julie og Luna - Krødsherad (13.06.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Flaglia p-lomme (193m)
Endpoint Flaglia p-lomme (193m)
Ascents Fyranflaget (415m) 13.06.2021 14:39
Visits of other PBEs Flaglia p-lomme (193m) 13.06.2021 14:07

Julie ville øvelseskjøre, så jeg foreslo å kombinere det med en topptur. Det var hun veldig med på, og likeså hunden vår Luna, som igrunn alltid er ivrig når det er snakk om biltur. Jeg hadde spart Fyranflaget til noen av barna (eller hele familien) kunne bli med. I kjøreavstand passet denne turen også perfekt denne søndagen. Totalt ville det bli ca 15 mil å kjøre, og Julie kjørte alle milene uten problem. Hennes lengste tur bak rattet til nå.

Vi parkerte i en lomme rett før den låste bommen på veien som går inn til Flaglia, i overskyet og ganske varmt vær. Først ruslet vi på veien til vi så stien ta av opp til høyre like før hyttefeltet. I nedre del begynte stien å gro litt igjen av gress og småkratt, men ble mer tydelig litt høyere oppe. Etter hvert delte stien seg, og opp fulgte vi den som følger ryggen direkte opp mot toppen. Fra man forlater grusveien og kommer inn på stien, er det mer eller mindre sammenhengende motbakke til toppen. Underveis er det noen steder med litt utsikt.

På toppområdet var det sittebenk, bålpanne og et utsiktstårn. Julie tok turen opp i tårnet mens jeg holdt Luna med selskap på bakken. Etter en liten pause fortsatte vi bort til høyeste punkt på Fyranflaget (415), som befinner seg noen meter nord for utsiktstårnet. Deretter fulgte vi en annen sti nedover i øverste delen. Også den var fin å gå. Etter hvert var vi tilbake i krysset hvor stien hadde delt seg under oppstigningen. Derfra ble det samme vei tilbake til bilen.

Parkeringslomma rett før den låste bommen på veien til Flaglia.
Fra stien vi fulgte under oppstigningen fikk vi noen steder utsikt, som her mot sørvest. Blefjell kan skimtes langt i det fjerne midt i bildet.
Julie og Luna står borte ved utsiktstårnet på Fyranflaget.
Julie øverst i utsiktstårnet på Fyranflaget.
På Fyranflaget var det også sittebenk og bålpanne.
På returen fulgte vi den vestre stien i øvre del.