Storlåsen, Vorlandstua og Randifjellet (13.06.2021)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Nord for Vorland
Characteristic Trip by foot
Ascents Storlåsen (211m) 13.06.2021 12:55
Vorlandstua (216m) 13.06.2021 13:35
Randifjellet (240m) 13.06.2021 13:55

Nord for Vorland og vest for Langavatnet, langt sør på Sotra, er det på kartet avmerket en vei. Vi parkerte der og gikk innover grusveien. Etter et lite stykke var det ikke lenger noen vei, men kun spor etter hogstmaskin. Så her er kartet feil. Det var forholdsvis kronglete videre, men etter hvert ble det i alle fall et tråkk vi kunne følge. Det gikk greit det siste stykket opp til Storlåsen. Det var regn omtrent hele tiden, og noe mer enn vi antok ut fra værmeldingen. I høyden var det også en del vind.

Det var tråkk og stier av varierende kvalitet videre mot Vorlandstua og Randifjellet. Vi vurderte å ta en tur til Veten, men fant ut at de tre toppene fikk være nok for denne gang. Planen var å følge stien vest for Randifjellet, men det ble istedenfor en annen sti. Nede i dalen gjensto det å krysse bort til den bedre stien og så følge sti ganske bratt ned til Vorlandsvatnet. Til slut ble det et stykke langs grus- og asfaltveier tilbake til bilen.

Det ble mye trasking på stier av til dels dårlig kvalitet, så det anbefales å bestige disse toppene fra østsiden istedenfor. Takk for turen, Kjell Åge!

Toppryggen på Storlåsen.
Fra Vorlandstua.
Fra Randifjellet. Det var en god del tåke og regn i dag.