Blåfjellet/Vingfjellet - ny K-topp Hitra (07.06.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vingvågen p-lomme (10m)
Endpoint Samme (10m)
Ascents Vingfjellet (526m) 07.06.2021
Visits of other PBEs Vingvågen p-lomme (10m) 07.06.2021

Fra overnatting i Aure kjørte jeg mot Hitra for å besøke Blåfjellet/Vingfjellet - den nye kommunetoppen i Hitra etter at Snillfjord kommune ble avviklet ved årsskiftet 2020. Stor kontrast å komme fra smale og svingete veier mellom Kyrksæterøra og Ytre Snillfjord over på de nye og flotte veianleggene utover mot Hitra. Ved Valslag tok jeg av mot høyre i retning mot Vingan og parkerte utenfor veikanten i Vingvågen p-lomme. Det var meldt fint vær, men havtåken lå fortsatt tett ved turstart, og lettet ikke før jeg var på god vei ned igjen fra toppen. Av den grunn er bildene fra turen tatt på tilbaketuren. Jeg fulgte rute og nyttige råd fra Stig som var der 17. mai 2021. Fra parkeringen fulgte jeg vei opp mot huset i Kongensvollveien 401 der stien starter over noen sva.

Parkeringslommen i Kongensvollveien ved Malivika
Her starter stien mot Blåfjellet

Ruten går først vestover og oppover i litt rufsete terreng der det var mange forskjellige stitråkk og ikke helt lett å bestemme seg hvor jeg skulle gå. Oppe på 100 moh er det et flatere område hvor en dreier mot øst, og her blir stitråkker mer tydelig.

Denne bratte fjellveggen sperrer direkte rute mot toppen, og må omgås mot venstre (øst)

Etter nye 100 hm flater terrenget ut og neste oppstigning fra 230 til 300 m kommer til syne. Tydelig sti inn til "innsteget" på GPS 32V 515742 7042889. Litt småklyving oppover her mellom sva på begge sider.

Stigningen fra 230-300 moh midt i mot. Stitråkket går opp det lille skaret i midten.

Oppe på flaten 300 moh var det tørt og fint fjell og lettgått videre innover det første stykket før en ny motbakke på ca. 100 hm få forseres mellom 350 og 450 moh. Oppe på 450-flaten er det bratt ned mot sør. I tåken på vei opp fortonte dette seg som et stup, og jeg lurte på om jeg hadde kommet helt feil avsted! Heldigvis løste det seg greit ved å følge Stig sitt råd om å holde mot øst.

450-høyden som er lettest å passere på østsiden

Videre mot toppen i noe "humpete" terreng mellom småvann og små skrenter.

Småhumpete terreng nord for Vingfjellet

Toppen er markert av en ganske stor varde på høyeste punkt samt restene etter et trigmerke noen meter fra varden.

Varden og kartverkets bolt for trig-merket på Vingfjellet
Tåken ligger over Vingfjellet ...
... men er i ferd med å lette ....
Kasse med turbok som ble signert litt nedenfor varden

Retur omtrent langs samme rute. Tåken forsvant gradvis og åpnet for flott utsikt nordover!

Utsikt ned mot Vingvågen og Vingan på returen
Utsikt mot NNØ - Halsen/Bystingen med Sørleksa i bakgrunnen

VINGFJELLET eller BLÅFJELLET?
På PB kalles toppen for Blåfjellet med Vingfjellet som alternativt navn. På turkassen brukes og navnet Blåfjellet.
På norgeskart.no heter toppen Vingfjellet, mens navnet Blåfjellet står mellom de to 450-høydene NNV for toppen.
På Kartverkets liste over kommunetopper er navnet Vingfjellet, likeledes på nettsiden til Hitra kommune.
På PB er det godt over 100 fjell med søkenavn Blåfjell(et), mens Vingfjellet gir kun et treff!
Selv om det kanskje bryter med lokal tradisjon og navnebruk, vil jeg foreslå at primærnavnet på PB endres til Vingfjellet med Blåfjellet som sekundært navn. Synspunkter?

Vingfjellet

Written by SturlaS 13.06.2021 11:15

Ettersom både Hitra kommune og Kartverket bruker navnet Vingfjellet har jeg endret også her på Peakbook.