Årsdalsryggen Masfjorden/Høyanger (15.08.2012)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Stordalen Fjellstove (490m)
Endpoint Samme (490m)
Ascents Punkt på Årsdalsryggen (1,068m) 15.08.2012 13:05
Årsdalsryggen (1,100m) 15.08.2012 13:25
Visits of other PBEs Stordalen Fjellstove (490m) 15.08.2012 08:05
Bukkedalsstølen (570m) 15.08.2012 09:05
Fjellvassbu (860m) 15.08.2012 11:15

SOMMER I MASFJORDFJELLENE

Astrid og jeg har lenge hatt på programmet å besøke denne litt avsidesliggende kommunetoppen som ligger helt i utkanten av Masfjorden kommune på grensen mot Høyanger i Sogn & Fjordane. På vei tilbake fra Sogn mot Bergen kjørte vi fra Opedal innover på sørsiden av Sognefjorden forbi Massnes til Svartemyr og videre til Osland, Hest og Førde. Derfra den smale og spektakulære fjellveien til ca 700 moh og inn til Stordalen Fjellstove der vi ble meget godt mottatt av hytteverten Øystein Bjørnsen som var klar med god, hjemmelaget middag. Start fra Fjellstova kl 08. Perfekt turværet, sol og lett vind. Fulgte T-merket sti innover på nordsiden av Bukkedalsvatnet til de vakkert beliggende Bukkedalsstølene der vi var fremme etter 1 time. Så fulgte en bratt oppstigning på ca. 150 hm til Gygrevatnet 723 moh. Derfra litt opp og ned før vi kom frem til Fjellvassbu kl 1115. Denne hytten ligger praktfullt til ved sørenden av Småfjellvatnet. Hytten er satt opp av Ingvar Vik, som har gjort en fantastisk jobb med byggearbeidet. Perfekt utført snekker- og gråsteinsmuring uten sement og smakfull innredning med gassbluss og litt nødproviant.

Bukkedalsstølen ved Bukkedalsvatnet
Ferdig med den bratte oppstigningen fra Bukkedalsvatnet
Vakre Fjellvassbu!

Vi fulgte T-merkingen et stykke til østover, men da stien dreide litt i gal retning i forhold til vårt turmål bestemte vi oss for å ta en mer direkte rute mot toppen. Det svarte seg ikke. Det ble mye opp og ned og snirklete gange mot toppen, og vi sparte verken tid eller avstand på denne manøvren. Men været var nydelig, og vi hadde rikelig med tid så turen ble fin likevel. Etter å ha gått opp eliten skråning var vi endelig opp på Årsdalryggen der vi fant tre varder omtrent på kommunegrensen. GPS 6762153 329273.

Vi gikk på mange fine snøflater oppover mot toppen
"Stortoppen" på Årsdalsryggen i Høyanger til venstre. De små vardene til høyre er Masfjordens høyeste punkt. Foto fra SV
Vardene på Årsdalsryggen i Masfjorden. Den nærmeste antagelig reist av Otto 20. august 2008!

Den såkalte Stortoppen på Årsdalsryggen lå bare vel 300 m unna, og vi ville få med oss denne også. Vi gikk først opp til en liten vardet topp som var synlig fra kommunetoppen. GPS-en viste høyde 1100 m her også. GPS 6762369 329516. Men PB koordinatene lå ca 100 m mot VNV, og på denne småtoppen - som absolutt ikke kan karakteriseres som en stortopp - var det et nedfelt trigmerke. GPS her 6762442 329472, høyde her også ca. 1100 m. Ikke godt å si hva som er høyest av de to sistnevnte, men vi velger det med trigpunktet! Bygget en liten steinvarde på høyeste knaus.

Varde på ca. 1100 moh NØ for "Stortoppen" på Årsdalsryggen. Bilde tatt mot sistnevnte.
"Stortoppen" Årsdalsryggen med nedfalt trigmerke
Nyreist, liten varde på "Stortoppen", Årsdalsryggen i Høyanger

Retur samme vei til å begynne med, men nå dreide vi mot venstre og gikk direkte mot T-stien. Dette viste seg å være et godt valg for selv om avstanden ble mye den samme var ruten mer direkte og vi slapp alle opp og ned omveiene vi fikk på turen inn. Tilbake ved Fjellvassbu var det blitt så varmt og fint av vi tok oss et forfriskende bad i en kulp med klart og fint vann like nedenfor hytten. Etter er en lang og god pause retur mot Stordalen. Vi traff kun et annet menneske på tur denne flotte augustdagen. Fred og ro hersker heldigvis fortsatt i denne delen av Vestlandsfjellene! Ved Bukkedalsstølen traff vi de hyggelige eierne av Stordalen Fjellstue - familien Fanebust - som tilbød seg å ringe til fjellstuen for å reservere middag til oss! Gangtid 4.5 t opp og 3.5 t ned. Etter nok en god middag retur til Bergen samme kveld.