Smortvarden / Varden i guffent vær (10.06.2021)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Varden (584m) 10.06.2021 18:00

Fin sti så og si hele veien. Men ikke de siste 150 meterne. Tåka ble rimelig kjip etter hvert som jeg nærmet meg toppen. Da jeg endelig nådde varden og en påla med et rør på, trodde jeg det var i boks. Men så i et kort øyeblikk med bedre sikt ser jeg til min forskrekkelse at toppen egentlig er en steinblokk, litt lengre ute. Jaja, sånn går det når planleggingen er for dårlig. Opp skulle jeg uansett!
Det ble en svært ubehagelig klyving, i kraftig vind, tåke, på en svært bratt og utsatt steinformasjon. Først kom jeg meg opp på en hylle, krøp under et lite overheng og ålet meg opp en sprekk. Rakk hånden bort på toppbolten. Så samme bevegelser baklengs. Da er det straks litt vanskeligere å se hvor man skal sette bena. Tok tiden til hjelp. På grunn av tåka pustet jeg ikke skikkelig ut igjen før jeg hadde returner til stien. Rask retur, og godt var det. For været ble fort dårligere, og forble det resten av kvelden.
I godvær en flott tur, med spektakulær utsikt.

NB! Peakbook-punktet viser ikke høyeste punkt, men der varden står..