Øytopper på Ålvora i Florø (14.08.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Krokane Camping
Endpoint Samme
Ascents Ålvorfjellet Øst (143m) 14.08.2012

I "EGEN" BÅT TIL ÅLVORA

Etter en god middag på Hjørnevikbua og overnatting i Florø ble det tid til nok en nærliggende øytopp for Astrid og meg før retur mot Bergen. For første gang i vår øytoppsamlerkarriere dristet vi oss til å leie egen båt på Krokane Camping. Vi betalte 200 kr for 3 timers båtleie. Etter kort instruksjon fra en erfaren båtmann ved flytebryggen om påhengsmotorens virkemåte bar det avsted mot Ålvora med en fart på ca. 10 km/t etter GPS. Vi fant et greit sted å fortøye båten og småkløv opp et litt bratt gjel mot ryggen på øyen. Her oppe var det fint å gå. Vi kom først frem til trigpunktet 143 moh vest på øyen med varde og nedfalt trig-merke. GPS 6833296 294359. En stor geiteflokk hadde fått øye på oss og ville holde oss med selskap, men de ble aldri særlig nærgående. Videre ned vel 20 hm i et dalsøkk og opp til varden med PB koordinatene knappe 400 m lenger øst. GPS 6643215 290025. Det stemte ut fra GPS at dette punktet er 2-3 m høyere enn trig-punktet. Fin utsikt til alle toppene fra i går: Skaranipa på Stavøya mot sør, Solheimfjell på Brandsøy mot nord og Storåsen i Flora i Florø mot vest. Ned igjen en litt greiere rygg før vi måtte krysse over et dypt dalsøkk for å komme tilbake til båten.
Øytopper på Ålvora, Florø

Redningsvest mann!

Written by boven 09.10.2013 12:37

Ja eg ser kona er flink med vesten, verre med han andre i båten ;-)

Sv: Redningsvest mann!

Written by knutsverre 09.10.2013 21:14

Konen er enig. Det er bare å bøye seg i støvet! Sånn kan det gå når en fjellfant prøver seg i båt. Regner med at du alltid bruker redningsvest, Ove!

• +

Sv: Sv: Redningsvest mann!