Raudsteinvarden og Langåsen m/flere - Rollag (09.06.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Milebotten p-plass (731m)
Endpoint Milebotten p-plass (731m)
Ascents Bufjellnatten (863m) 09.06.2021 16:08
Fagerliåsen (895m) 09.06.2021 21:21
Visits of other PBEs Bufjellvegen (456m) 09.06.2021 15:17
Milebotten p-plass (731m) 09.06.2021 15:45

Strålende sommervær denne ettermiddagen, og nesten i overkant varmt for en tur som for det meste ville foregå i skogsterreng. Attpåtil hadde jeg lagt opp til en rundtur som kunne bli slitsom, med mye opp og ned over steile koller hvor det var lite stier å se på kartet. Forhåpentligvis var det noen stier der som ikke var inntegnet, og jeg krysset fingrene for en skog som var noenlunde grei å ta seg fram i.

Fra hovedveien i Numedal kjørte jeg gjennom Rollag "sentrum" og oppover fylkesvei 2790, Vrågåvegen. Snart svingte jeg av til venstre oppover Bufjellvegen. Ved gården Bjørndalen var det en betalingsbom hvor jeg vippset 50 kroner, og kjørte så videre til veien endte på Milebotten parkeringsplass.

Milebotten parkeringsplass.
På Milebotten var det satt opp en steinblokk med en tavle hvor det sto litt om Trillemarka-Rollagsfjell naturreservat.

Opp til første topp, Bufjellnatten (863), var det blåmerket sti. Ganske fuktig langs en myr helt i starten, ellers var stien fin å følge til topps fra Milebotten.

Toppvarden på Bufjellnatten (863). Bak til høyre er Raudsteinvarden (897).
På Bufjellnatten (863). Åsen bak toppvarden er Barketjønnåsen (859).
Nede i dalen midt i bildet, er Rollag sentrum, sett fra Bufjellnatten.

Etter Bufjellnatten (863) skulle det bli langt mer utfordrende. Nå var det slutt på stier på en stund, og jeg måtte følge ofte med på Peakbook-appen og kartet der for å finne fram.

De neste 4 toppene, Svartetjønnåsen (855), Hovsåta (827), Langevassåsen (805) og Bjørnåsen (816), skulle sammen med Bufjellnatten (863), by på nydelig utsikt. Alle var de herlige topper som stikker opp fra skogen rundt. Men det er kupert terreng her, og flere av disse kollene har stup av varierende høyde på flere kanter. Spesielt Svartetjønnåsen og Hovsåta er bratte, og det kan være lurt å studere kart med 1-meters høydekoter for å finne en grei rute til topps. Skogen i mellom var til tider høye og tett, så det kan være vanskelig å få oversikt derfra.

Jeg synes innimellom sånt utfordrende terreng er artig og spennende. Det å måtte lete for å finne beste rute, og ikke vite om det er framkommelig. Noe mer slit og jobbing blir det, men belønningen med så kule toppunkt som det var her, så er det absolutt verdt det. Og i dette været...! Da glemmer jeg mygg og knott som surrer i sommervarmen, og bare koser meg på tur!

Jeg står på Bufjellnatten (863) og ser over mot neste mål, Svartetjønnåsen (855), som er stupbratt på flere kanter. På høyre side fant jeg dog en farbar oppgang.
På vei mot Svartetjønnåsen, som stiger bratt opp fra skogen. Jeg gikk opp i midten, i løvskogen mellom de to toppene.
På toppen av Svartetjønnåsen (855). Utsikt mot sørøst.
Jeg står på Svartetjønnåsen (855) og ser mot neste mål, Hovsåta (827), som er kollen litt til høyre for midten av bildet.
Tilbakeblikk mot Svartetjønnåsen (855). Jeg står oppå det flate høydedraget vest for Tjønnesetertjønn.
Ganske stor varde på toppen av Hovsåta (827). Bildet er tatt nordover. Nærmest i bakgrunnen er Svartetjønnåsen (855), litt til venstre for midten av bildet.
Jeg er på vei ned fra Hovsåta (827) og ser over mot mine to neste mål: Langevassåsen (805) til høyre og Bjørnåsen (816) helt til venstre.
På dagens laveste topp, Langevassåsen (805), som også var en fin topp med nydelig utsikt. I bakgrunnen til høyre er Tekslehogget (721).
Noen få snøflekker var fremdeles å se, som her i et søkk mellom Langevassåsen og Bjørnåsen. Var nok tøft å være snø i dette godværet.
På Bjørnåsen (816) var det flere ganske jevnhøye punkt, men denne knausen stakk nok av med seieren. Utsikt mot sørvest. Helt bakerst til høyre er Blefjell.

Fra Bjørnåsen (816) måtte jeg ned et stykke for å krysse bekken som kommer fra Tjønnesetertjønn. Deretter over den østligste delen av Svartetjønnåsen. Fra høyeste punkt på ryggen her og slakt nedover på østsiden av Svartetjønn gikk det en liten sti som jeg kunne følge til jeg hadde krysset bekken som renner ut av Svartetjønn. Litt deilig var det å vandre på sti igjen, så lenge det varte...

For oppover mot Barketjønnåsen (859) ble det igjen hovedsakelig vandring i skogen. Jeg havnet innpå en svak sti noen meter, men den hadde ikke tenkt seg til toppen, så jeg måtte forlate den ganske kjapt.

Barketjønnåsen (859) ble den toppen i dag med dårligst utsikt fra selve toppunktet. Det var en klynge med løvtrær på denne toppen. Siden åsen er en lang og smal rygg er det derimot ikke mange meterne man behøver å forflytte seg for å få litt utsyn.

Ved utløpet av Svartetjønn var det skiltet til flere steder, så mye tyder på at det er noen stier i dette området. Jeg hadde nettopp fulgt den som går mot Tjønnsetertjønn.
Høyden midt i bildet med alle trærne, er toppen på Barketjønnåsen (859). Bedre utsikt litt unna toppunktet, altså.

Videre nordvestover oppå ryggen på Barketjønnåsen (859) var det en liten sti. Den forsvant ganske fort i en annen retning enn jeg hadde tenkt meg, så da var det ut i lyngen og terrenget igjen.

Mesteparten av sørsiden på Raudsteinvarden (897) er svært bratt, så jeg tok en sving østover for å komme opp på en forsvarlig måte. Det hadde sikkert vært mulig i et område lengre vest også, men jeg var sliten nå, og var mindre lysten på eventuell klyving i bratt lende.

På "vanlige" kart står Raudsteinvarden oppført med høyden 898, og Langåsen 894. Men zoomer man inn til mer detaljerte kart, og såpass langt at man får opp 1-meters høydekoter, har Raudsteinvarden kun 1 kotering mer enn Langåsen. Raudsteinvarden er ganske flat på toppen, mens Langåsen er en liten pigg som stikker opp i terrenget. Av den grunn er sikkert ikke den siste ringen der inntegnet på kartet. Bruker man Høydedata for å sjekke de lasermålte høydene, er faktisk Langåsen høyest, og det med svært liten margin. Kun 2 cm skiller disse to toppene, og altså i favør Langåsen. Dette er så usikkert, at skal man opp hit, bør absolutt begge toppene besøkes hvis man er opptatt av fargen på nåla på Peakbook-kartet.

Toppvarden på Raudsteinvarden (897). Aller høyeste punkt er nok ved steinene helt til venstre i bildet.
På Raudsteinvarden. Utsikt mot sørvest. Bakerst til venstre er Blefjell. Langt bak og til høyre ses Gaustatoppen.
Utsikt nordover fra Raudsteinvarden. Langåsen kan ses som en liten pigg på høyden til venstre i bildet.
En liten stein markerer det nesten litt luftige toppunktet på Langåsen. I bakgrunnen og litt til venstre ses den jevnhøye Raudsteinvarden.

Mellom Langåsen (897) og et skar sørøst for toppen, var det en sti. Jeg fulgte denne stien tilbake til skaret, og fortsatte så i retning Fagerliåsen (895). Her holdt jeg meg litt nedenfor Raudsteinvarden (897). Flatt og ganske lettgått, men stedvis noe vått terreng ved et tjern jeg passerte. Deretter mer skog igjen videre mot Fagerliåsen. Innimellom fulgte jeg sti/tråkk på siste biten før denne toppen.

Nydelig kveldssol og fin utsikt fra Fagerliåsen (895). Jeg hadde veldig lyst til å bli sittende en stund på denne toppen, og bare nyte sommerkvelden. Men klokka tikket raskt mot halv ti, og jeg skulle hjem også, så pausen her ble altfor kort.

På Fagerliåsen, med tilbakeblikk mot Raudsteinvarden, som er til høyre i bildet. Til venstre kan Langåsen ses mellom noen trær.
På toppen av Fagerliåsen. Utsikt mot SØ. Den markerte toppen i bakgrunnen, og litt til venstre for midten, er Tekslehogget. Til høyre ses bl.a. Bufjellnatten og Svartetjønnåsen.
På Fagerliåsen. Utsikt mot SV. Bakerst til venstre er nordre del av Blefjell. Mer midt i bildet er Senhovd (1142). Gaustatoppen kan også skimtes i det fjerne, til høyre for Senhovd.

Ned fra Fagerliåsen gjaldt det å finne en grei rute utenom små stup og bratte skrenter, som det er flere av. Det gikk sånn rimelig greit, men skogen var stedvis uveisom, så litt kaving ble det et par plasser.

Nede ved Bufjelltjønne dukket det opp en sti som tok meg over en liten høyde og ned til Milebotten, hvor bilen sto og ventet. Svært godt fornøyd med dagens runde kunne jeg pakke sammen og skifte mens mygg og knott surret rundt meg. Dette ble en junikveld på sitt aller beste!