Storheia på middag (09.06.2021)  4

Ascents Storheia (565m) 09.06.2021 16:43

Storheia i Trondheim

Været idag:

This service is temporarily unavailable.

Uka hadde startet med sommervær og værmeldinga lovte samme været resten av uka også. Så da var det ikke langt fra ord til handling. Vi tok med oss sekken, litt Real Turmat og la i vei til den toppen som før sammenslåingen med Klæbu i 1.1.2020 var den høyeste i Trondheim, nemlig Storheia(565 moh).
På turen opp gikk vi for en gangs skyld på stien. Vi ville se om Trondheim bydrift hadde mishandlet stien så mye som mange beskrev med voldsomme ord på facebook.
Det har vært utbedringer der pga. stor pågang av turgåere og måtte derfor vedlikeholdes slik at terrenget ikke ble aldeles ødelagt. Mange er voldsomt i mot at det blir lagt pukk/grus oppå bakken, da dette er for mye tilrettelegging, mener de. Tydelig at de ikke skjønner at de selv, er en del av problemet som gjør at man må beskytte bakken mot mere utarming. Det samme som skjer der sherpaer legger trapper i fjellet. Mange er voldsomt i mot dette, men årsaken er jo nettopp å beskytte naturen pga stor pågang av folk..
Hadde flere gjort som oss Peakbok'ere , og gått fritt i terrenget istedenfor bare på oppgåtte stier, kunne dette vært unngått.

Her er vi på toppen og ser sørøstover til Vassfjellet, et av 2 fjell som nå er høyere i Trondheim...
Det er Klett som ligger i lavlandet mellom oss. Og Melhus helt til høyre..

Her ser vi en merkelig fuglekasse, vhis størrelsen på innflygingshullet er avgjørende for hva slags fugl som vil flytte inn, lurer jeg veldig på hva som kommer her. Ender og ugler vil ha 11,5 cm hull. Men her snakker vi om 30x15 cm i firkant.

Nydelig blomst..

Så var det
Så var det middagen da, perfekt mat til sultne fjellvandrere..