Middagsaksla (04.06.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Breivikeidet (86m)
Ascents Middagsaksla (1,075m) 04.06.2021

Det ble nok en etterjobbtur i lag med Johanna og denne gangen hadde vi opprinnelig tenkt oss på tur til sommerklassikeren Gabrielfjellet, men da vi møttes på parkeringa så vi at det var lite snø og sannsynligvis mye skibæring. Derimot så det ut til at nabofjellet Middagsaksla hadde bedre snødekke og da fristet det langt mer enn å tusle i flere hundre høydemeter med ski på sekk for å finne snø på Gabrielfjellet. Dessuten hadde Johannas kjæreste Tim vært på tur på Middagsaksla kvelden før og rapportert om at det var kjempefint skiføre. Så vi ombestemte oss og pakket sekken klar for en tur til Middagsaksla. Vi benyttet en skogsvei opp til tregrensen der det begynte å bli stadig mer snø på bakken. Her byttet vi ut joggeskoen for skisko og tok ski på beina. Snødekket virket ganske godt drenert og det var lett og fint å gå på; etter hvert la vi merke til at ei elv hadde dukket opp fra under snøen og den skulle vi være nødt til å krysse for å komme opp til ryggen på Middagsaksla. Til å begynne med var vi ikke så opptatt av hvor vi skulle krysse den og gikk parallelt med den et godt stykke før vi skjønte at det kom til å bli en ganske lang omvei for å finne et punkt som passet bra for å gå over. Det endte bra til slutt og vi gikk helt opp til punktet der snødekket ikke hadde sprukket opp, men det gjorde turen noe lengre enn vi hadde regnet med. Etter det gikk vi opp ryggen i slake kryssinger. Helt øverst på ryggen var snøen noe råttent og vi skjønte i etterkant at det hadde vært bedre å benytte Tim og Sofias sine spor opp en slags renneformasjon fra kvelden før. Uansett, vi kom oss opp til toppen til slutt og nøt den fine utsikten i herlig kveldssol før vi gjorde oss klar til å kjøre ned denne renna istedenfor å følge samme ruten ned ryggen. Det ble kjempebra :-) Nedkjøringa var over altfor fort og snart var vi tilbake ved tregrensen igjen for å bytte tilbake til joggesko for den lille turen gjennom skogen og ned til bilen. Takk for nok en nydelig kveld på tur Johanna!

På vei innover dalen øst for Middagsaksla
Ei liten elv som hadde dukket opp
Endelig på vei opp ryggen
Lite snø i sørsider på Breivikeidet
Vi nærmer oss toppen av ryggen med Tromsdalstinden bak
På toppen av Middagsaksla med Hamperokken bak
Johanna og Kimmi nyter kveldssol før vi kjører ned