Skaranipa- Øytopp på Stavøy (13.08.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Stavøy (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Skaranipa (201m) 13.08.2012 13:20

SOMMER I SUNNFJORD!

Etter en god frokost hos datter Liv i Hyllestad satte vi kursen nordover for å besøke noen øytopper omkring Florø. Vi kjørte via Bygstad og Osen forbi Førde og på nordsiden av fjorden utover mot Stavang i nydelig vær med praktfull utsikt mot fjellene på sørsiden av Førdefjorden. Heilevangsstaurane SØ og Blægja tok seg spesielt flott ut fra denne siden. Fra Stavang går det bro over Stongasundet og vei videre til det lille tettstedet Stavøy. Der traff vi en fastboende, hyggelig mann som forklarte oss nøyaktig om turen til Skaranipa. Start kl 12. Vi gikk over et jorde inn i skogkanten der vi raskt støtte på god og merket sti med fine informasjonsnavn på steder og navneforklaringer. Imponerende! Som det fremgår av GPS-sporet gikk vi over Stølsmyra og Vardemyra til vi kom til den bratte oppstigningen mot Seterskaret. Meget fint tilrettelagt sti/vei oppover her - vi antar at det dreier seg om en gammel stølsvei til Seterskaret. To hus oppe i skaret. Der dreier stien skarpt mot ØSØ og ryggen smalner til en skikkelig "nipe". Oppe på toppen etter en knapp time. Nydelig sommervær, men en god del insekter og sannsynligvis flått da dette er hjorteterreng! Vardemarkering og turbok på toppen. Flott utsikt sørover Stavøya og NNV mot Florø med alle øyene utenfor. GPS 6831491 294363. Matpause, fotografering og retur samme vei til bilen der vi ankom litt etter kl 14.

Vi gikk fra denne gården på Stavøy. Skaranipa er den skogkledde åsryggen i bakgrunnen
Navneskilt og turkasse på Skaranipa
Astrid på toppen av Skaranipa. Utsikt mot SSV med Alden i midten
Utsikt mot Florø fra Skaranipa. Den skogkledde høyden i Florø by er øytoppen Storåsen. I bakgrunnen til venstre øyen Skorpa. Hovden til høyre.