Getebuvarden og Langelandskollen i Skien (20.05.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Geitebuvarden (525m) 20.05.2021
Langelandskollen (436m) 20.05.2021
Omnelikollen (416m) 20.05.2021
Seiersteinkollen (268m) 20.05.2021
Visits of other PBEs Kuppelommen (380m) 20.05.2021
Jeg parkerte bilen på Bliva p-plass som ligger rett øst for Geitebuvarden. Herfra fulgte jeg godt merket sti via Seiersteinskollen og opp til et stidele hvor det var mulig å ta en avstikker til Kuppelomnen. De tre hundre meterne ekstra var vel verdt turen, artig innretning som jeg ikke har sett maken til! Tok også turen oppom Omnelikollen når jeg likevel var så nære:)
Deretter gikk turen tilbake til stikrysset for å fortsette videre opp til dagens hovedmål, Geitebuvarden. Nå hadde skyene rundt samlet seg, og blitt temmelig mørke. Litt buldring kunne høres her og der, men utrolig nok kom det ikke regn dit jeg var denne dagen :) Ganske åpent og fint på toppen, og en flott utsikt sørover fra trevarden som står helt sør på topplatået.
Jeg hadde sett på kartet at det var mulig å få til en fin rundtur i området, og fortsatte bratt ned på vestsiden av toppen. I dalbunnen traff jeg på en grusvei som jeg fulgte østover et par hundre meter. Her så jeg et skilt mot Langelandskollen og bestemte meg for å avlegge også denne toppen et besøk, da sola var på vei frem igjen. God og merket sti også opp her, og omtrent 20 minutter senere sto jeg oppe på toppen som tydeligvis er et populært turmål i disse traktene. Fantastisk flott topp med besøkshytte, mange benker og god utsikt spesielt sørover. Telefonen min streiket dessverre på vei opp til toppen, så derfor ingen bilder herfra:(
Tok samme vei tilbake til veien og fulgte denne via et par kryss tilbake til bilen.
Seiersteinskollen med Geitebuvarden i bakgrunnen
Utsikt fra stien opp mot Geitebuvarden
Kuppelomnen er vel verdt en avstikker!
Geitebuvarden i Skien
Fra utsiktspunktet sør på Geitebuvarden
Fra utsiktspunktet sør på Geitebuvarden. Tordenbygene buldret rundt toppen, men ingen havnet på meg denne dagen:)
På vei opp mot Langelandskollen, med Geitebuvarden ruvende i bakgrunnen. Like etter dette bildet gikk jeg tom for strøm på mobiltelefonen.