Snakk om å se ned på Mannen ;0) (07.06.2021)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Mannen (400m) 07.06.2021 13:58
Nonshammaren (489m) 07.06.2021 14:47
Visits of other PBEs Hauklandstranda P-plass (5m) 07.06.2021 13:24
Himmeltinden p-plass (65m) 07.06.2021 13:24
Stormyrvegen (5m) 07.06.2021 13:24

Fra vakre Haukeandstranda, (40 NOK parkering). Lengre får du ikke kjøre med bil. Opp vegen nordøstover, så på tydelig sti til toppen av mannen. En flott og vakker tur, overkommelig for de fleste. Det er til tider luftig, men aldri utsatt. Man kan evt. trekke litt ned i siden. Mye folk her.

Videre vestover fra toppen ble jeg alene. Ganske tydelig sti ned mot sadelen mellom Nonshammaren og Mannen. Så på sti som etter hvert ledet opp i noen bratte partier, med stein/berg. Her valgte jeg å traversere gressflanken, noe som er helt ok.

Nydelig utsikt og Mannen virker liten herfra.

På toppen fulgte jeg sti videre vestover, på flott rygg, retning Tåa. Men før Veggfloget (404) svingte jeg bratt ned sør/sørøstlig, for å korte av mot Haukelandstrand. Her visste jeg ikke om det i det heletatt gikk å komme ned, da det er så bratt at man ikke ser terrenget hele veien, men heldigvis fant jeg fin vei helt ned. "Der det går sau, der går også jeg", ble mottoet.

Vel nede på gammelveien til Uttakleiv, tenkte jeg på otto, som skrev at det gikk å gå over til Tåa i støvler på fjæra sjø. Det var nok ikke fjæra sjø når jeg prøvde. Med 7 grader i vannet, og vann langt opp på lårene, ble det retur etter vel 20 meter. tur. Tåa får vent. Friskt var det i alle fall. Prøvde faktisk tre ganger, men måtte snu mest pga tempen i vannet.

Flott tur i vanvittig vakre omgivelser. Selv med en del tåke, som man selvsagt skal passe seg for på ruta jeg valgte. Da kan man bli stuck, eller gå seg utfor noe livsfarlig. NB!!