Nordryggen Vågakallen (03.06.2021)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Vågakallen (943m) 03.06.2021

Med NNKS, i taulag med Karoline. Via Nordryggen. Fint vær hele dagen, varmt på anmarsj, men etterhvert gaske kaldt i skyggefulle nordhellinger langs ryggen. Brukte vel drøye 2 timer på anmarsj. Fra innsteget gikk vi ei kort taulengde før vi gikk en del terreng løpende - omtrent opp til lunsjhylla før kaminen. I kaminen lå det en del snø, og det var vått og glatt. Jonathan/Jonas leda opp og sendte ned tau til oss andre, så gikk vi på rekke og rad i ett langt taulag opp dette partiet. Resten av dagen gikk vi på egen hånd. Stort sett grei klyveklatring med noe transport mellom. Litt snø her og der gav noen utfordringer, men ingenting vanskelig. Toppa ut etter ca 11 timer på tur. Ting tar tid med mange folk og tau! Fantastisk utsikt på toppen, ikke ei sky på himmelen og klar luft så langt øyet kunne se. Fant le bak en stein og sovna barbeint oppå tauet. Deilig. Siste taulag ankom et par timer senere. Returen ned normalveien tok mye tid, da vi måtte av og på med stegjern. Folk begynte å merke at det hadde vært en lang dag på tur og mye eksponering. Kom omsider ned i dalen og ruslet ut til bilen. Ble vel omtrent 16 timer på tur. Går nok vesentlig raskere på tørt føre og i mindre gruppe. Flott tur!