Robba og Blåfjellet i Hyllestad (11.08.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nordstrandsvatnet (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Robba 680 (680m) 11.08.2012 13:40
Blåfjellet (716m) 11.08.2012 14:15
Visits of other PBEs Robba 673 (673m) 11.08.2012 13:05

FIN TUR TIL NYE FJELL I HYLLESTAD

Sommerferie og besøk hos datter Liv Synnøve i Hyllestad. Liv er like glad som oss i å gå på tur, og hun hadde planlagt tur til Robba øst i kommunen.
ROBBA
Robba er et yndet turmål i Hyllestad og Høyanger. Det er flere adkomster til toppen, bl.a. en vanlig, men litt lengre tur fra Bog ved sørenden av Bogsvatnet. Vi valgte adkomst fra østsiden, og kjørte av FV 63 mot Strandos på SØ-siden av Bogsvatnet. Vi kjørte langs østsiden av dette og tok på nytt mot venstre i Stølsbotnen og ved neste veiskille på sørsiden av det regulerte Nordstrandsvatnet. Stor og fin P-plass på høyre side av veien. Turstart kl 1120. Se GPS spor. Godt merket og tydelig i noe vått terreng opp mot Bruåsstølen. Derfra tørt og fint opp til turmålet Robba 673 på vestsiden av fjellet der vi var oppe kl 1305. Her er det flere varder og to separate turbøker - en for Hyllestad og en for Høyanger selv om hele området ligger godt inne på Hyllestad sin side! Praktfull utsikt østover mot Nordstrandvatnet og bygdene omkring og virkelig panoramautsikt mot vest, spesielt Hyllestad sitt kjente og flotte landemerke Lifjellet med Risnesnipa og Gygrekjeften. GPS 6787249 308107. Etter en matpause gikk vi videre i ØNØ retning for å finne det høyeste punktet på Robba 680 moh), og fant dette på en liten fjellknaus vel 400 m borte på GPS 6787624 308337. På vei mot toppen gikk vi opp tre flotte ryper.

BLÅFJELLET
Vi fortsatte nordover mot neste mål - Blåfjellet - vel en km lenger nord. Lettgått terreng, antydet varding men ingen ordentlig sti. Endel opp og ned i dalsøkk og rundt småvann. Til slutt opp en liten fjellside før vi var oppe på selve toppen kl 1415. Stor og flott steinvarde. Gammelt, nedfalt trigmerke ved varden. GPS 6788560 308277. Igjen samme flotte utsikt vestover mot Lihesten og fjordarmene på begge sider.

Liv Synnøve på Blåfjellet. I bakgrunnen fra venstre Sognesjøen, Lihesten og Åfjorden

Vi gikk ned igjen en annen vei mot et platå på ca 500 moh for å se etter multer, men fant nesten ingenting. Så tilbake til oppover-stien og retur til bilen der vi var fremme kl 1600. Takk for fin og hyggelig tur til Astrid (Astrid S. Andersen) og Livsynnøve (Liv Synnøve Andersen)!