Byggjingen (05.06.2021)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Byggjingen (1,170m) 05.06.2021 10:46

Fra Eidsfjellet hadde jeg mot nord sett et fjell som pekte seg ut som et fint turmål. Det var Byggjingen, et fjell helt sør i det lille fjellområdet mellom Numedal og Åsbøseterdalen.

Jeg kjørt inn veien forbi Juvsgrend og burde ha parkert på parkeringsplassen ved veien i nærheten av Pardis. Men det var utenfor hyttesesong, og det var fristende å kjøre litt videre opp lia på en hyttevei. Jeg fant et greit sted å sette fra meg bilen, og sparte vel en 50 høydemeter på manøveren.

Jeg måtte uansett følge en vei et lite stykke opp til hyttebebyggelsen tok slutt. Derfra var det videre i terrenget.
Det første som møtte meg var turens hardeste kneik. Det føltes i alle fall slik. Den gikk rett opp lia gjennom skogen. Da jeg hadde lagt ca. 70 høydemeter bak meg svingte stien 90 grader mot nord, og gikk ut på en lang myr som jeg fulgte et godt stykke oppover. Fra og med myra var det stort sett snaufjell resten av turen, slik at det litt utsikt å kose seg med veien videre.

Stien fortsatte i slynger opper lia, og det gikk ikke så lang tid før jeg kom over en rygg hvor jeg fikk øye på Røyetjønn på andre siden av ryggen.
Det ble en liten pause ved vannet, vel vitende om at det grøvste av tung motbakke var unnagjort.

Nå ventet en ganske flat etappe bort til Krosstjønn, før det ble en siste kneik opp til Byggjingen. Den siste bakken opp fra Krosstjønn opp til Byggjingen er en stigning på cirka 150 høydemeter, men terrenget er åpent og lettgått, og sekken la jeg fra meg i bånn av bakken.

Utsikten fra toppen er bra i de fleste retninger, men den bærer samtidig litt preg av at det er høyere fjell rundt den på flere kanter, så man ser ikke så langt som kan gjøre fra enkelte andre nærliggende fjell.

Ned igjen til bilen ble det å følge samme vei som jeg hadde gått opp.