Åspdalspynten og Åspdalsheia. (05.06.2021)  5

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Ascents Åspdalspynten (420m) 05.06.2021 16:36
Åspdalsheia (345m) 05.06.2021 17:45
To nye topper skal bestiges på denne turen. Kjørte bomveien til veis ende ved Ytter Langvatna. Tok så grusveien som førte til ei hytte. Her var det folk i arbeid så jeg spurte om det fantes noen sti opp mot Åspdalspynten men det var det ikke. Fikk derimot råd om ikke å følge dalbotn men litt opp i terrenget før jeg krysset bekken og gikk opp aksla mot toppen. Det viste seg å være et smart valg. Noen snøflekker gjør fortsatt et tappert forsøk på å "overleve" her oppe. Lett terreng opp aksla mot toppen som hadde en flott utsikt i det fine været. God pause her med litt næringsinntak for turen fortsatte ned mot Åspdalsheia. Greit å gå ned dalen og krysse myra her før stigningen mot heia begynte. Litt tett småskog noen plasser men ellers et meget bra trasse valgt. Her fantes en liten varde litt bortenfor toppunktet som fikk litt "påfyll " Valgte å gå aksla mot øst på nedturen og fant en sti nede ved Inner-Langvatna som førte meg tilbake til bilen. En flott tur i dag igjen.
Like etter å ha startet fra bilen får jeg øye på begge toppene jeg skal innom på turen.
Ytter Langvatna.
Er kommet et godt stykke opp i lia no og der ligger Åspdalspynten badet i sol.
Noen snøflekker som snart må gi "tapt" i varmen.
Snart oppe ved toppvarden. Spesielt med dette bildet er at hele 3 havørner seiler forbi. Ikke hverdagskost D.
Ospdalstjønna med Naglen i det fjerne. Ikke mange snøflekkene igjen no.
Mot øst og Nonsheiklumpen.
Da er flagget på plass og tid for en matbit/drikke.
Veien videre går ned dalen til høyre og over myra mot Åspdalsheia.
Noen vokser fra hverandre mens noe vokser sammen :)
Toppen av Åspdalsheia.
Høyeste punkt har ingen form for merking men litt lenger unna ligger..............
...........denne. Ikke rare greiene :(
Da var flagget på plass her å.
Ser tilbake mot Åspdalspynten her. Brattlandsheia til høyre.
Mange kjente topper mot vest med Sauholsklumpen sentralt i bildet.
Da starter nedturen videre mot p-plassen så takk for denne gang. Fint her oppe i dag!
Inner Langvatna.
Langvasslisetra langt der nede.
Nonsheiklumpen fra en litt uvant vnkel.