Nattlig affære i Muldalstraktene (04.06.2021)  5

Ascents Breinausa (1,432m) 04.06.2021 23:36
Fremste Høghornet (1,712m) 05.06.2021 01:30
Grjotkopphornet (1,726m) 05.06.2021 03:33

Hadde jeg vært litt mer dramatisk anlagt av natur, kunne jeg i dag sikkert ha blitt sitert på at «desperate times calls for desperate measures», eller lignende fraser. Men det er jeg jo ikke. Og så dramatisk er det vel heller ikke å ha fått innskrenket de før svært så rause egentidprivilegiene.

Resultatet ble uansett at helgas tur måtte legges etter jobb på fredag. Robert stilte overraskende opp som følge på den for sesongen noe uortodokse turplanen, som ble solgt inn med lovnader om rekordforsøk i skibæring og antisipert hjemkost en gang etter 0300. Her kan jeg allerede nå røpe at vi innfridde på begge parametere. Men hva gjør vel det når skibæringa foregikk i flotte omgivelser (stort sett) på tørr DNT-merka sti, og vi fikk med oss både solnedgang og soloppgang?

Turen i seg selv gikk uten overraskelser, med unntak for en positiv en nesten til slutt. Ski på sekk opp til 980 moh ved Raudnukdalsvatnet. Deretter skiføre over Breinausa til like under toppryggen på Fremste Høghornet, hvor det ble et kort parti med bæring. Ski på igjen og nedkjøring langs den slake østryggen, før vi skled oss et stykke inn i sørsida på Grjotkopphornet. Her kunne vi følge snøfelt til 40 høydemeter under toppen. På toppen var klokka blitt 0320, og vi fikk med oss knallrosa soloppgangslys mellom Breitind og Vengetindene, før det ble skikjøring på utmerket slush ned sørsida og ut Grjotkoppen. Der det bratner til ned mot Muldalen var vi forberedt på skibæring på resten av turen. Her åpenbarte det seg til vår store glede ei fin snøstripe i en bekkedal som gikk nesten ned til Muldalselva. Artig skikjøring også her, før en, i starten, noe baksete utmarsj i tidvis tett kratt (elva var for stor til at det var trygt å krysse over til DNT-stien på andre sida). Hjortetråkket vi fulgte ble etterhvert til en ok skogssti, så utmarsjen til Tafjordsætra ble alt i alt helt grei, selv om ski og skisko på sekk ikke var en optimal kombo her. 0600 ruslet vi inn på parkeringa godt fornøyd med starten på helga.

Fint skiføre mot første topp