Øyhopping i Flora: Hovden (04.06.2021)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Barekstad (1m)
Endpoint Barekstad (1m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Ytste Hovdefjell (148m) 04.06.2021 09:27
Nordhovden (151m) 04.06.2021 10:06
Store Skorekinna (310m) 04.06.2021 12:14
Visits of other PBEs Hovdevågen båtrute (1m) 04.06.2021 12:41

Meget tidlig start fra Florø kai kl 0650 etter svært kort natt og lite søvn... :-)

Nydelig vær og flott temperatur ved ankomst Barekstad. Syklet oss utover til Hovdevågen og tok en god pause der. Vi en meget hyggelig lokal kar som kunne fortelle mye interessant om området. Etter hvert kom vi oss av gårde ogntok turen oppom masta på Ytste Hovdefjellet før vi fortsatte mot toppen Nord Hovden. Her så vi både hjort, villsau og ørn. Dette området nord for høgste punktet, har tidligere vært det største hekkeområdet for måser, sør for Stad. Nå er det helt tomt, men du finner en liten koloni på sørøstlige delen av øya. Dette er mest sannsynlig grunnet den voksende ørnebestanden.

Etter første turen fortsatte vi til Sildevågen. Her ventet Vinjar og Ove i fjæra mens jeg tok turen opp til Stor Skorekinna. Jeg har vært der for mange år siden, men kjekt å ta den igjen på en slik fin dag!

Vinjar og jeg syklet tilbake mot Barekstad og koste oss med småkrabbefangst i fjæra mens vi ventet på Ove som tok turen opp til Storekinna. Etterpå ble det skyssbåten tilbake til Florø kl 1500. Kjekt å være tilbake i Florø, og jeg traff mange kjente i løpet av ettermiddagen ;-)