Turøyvarden og utsikt mot dramatisk skogbrann (03.06.2021)

Written by Stigun GSM

Ascents Turøyvarden (75m) 03.06.2021 18:36
Vi måtte forlate arbeidsplassen kl 14 i dag etter at strømmen ble tatt på grunn av en skog -og lyngbrann i utmark i nordre del av Sotra. Da vi kom utendørs ble vi møtt av en gigantisk røyksky som umiddelbart ga assosiasjoner til bilder på media av vulkanutbrudd. Vi så for oss en tidlig ettermiddag i sommervarmen og at brannen var slukket i løpet av noen timer, men utover ettermiddagen viste det seg at brannvesenet slett ikke hadde kontroll, og brannen nærmet seg flere steder beboelsesområder, og tidlig på kvelden var til og med et par hus totalskadd av brannen!. Hjemme i trygg 10-15 km avstand var det lett å se brannskyen som laget sitt eget lokale skysystem og skygget ut en ellers varmende sol. I fortsatt trygg avstand til brannen gikk vi opp på Turøyvarden hvor vi hadde god utsikt sørover mot Ågotnes/Kårtveit-området. Vi kunne skimte helikopterne som gikk i skytteltrafikk inn og ut av røykskyen. Selv her ute 7-8 km fra brannen var det et lett "snøvær" av askepartikler, og solen hadde et eiendommelig rødskjær selv høyt på himmelen. Vi håper virkelig innsatsmannskaper på bakke og i luft klarer å berge liv, verdier og eiendom, og at vi har en jobb å gå til i det videre!
To gode venner og fettere ser på utsikten mot nord. Eldsfjellet høyre bildekant. Fjell i Solund, bl.a. Pollatinden og Krakhellenipa i disen i det fjerne
Den lille holmen midt i bildet er hvor Super Puma-helikopteret styrtet i 2016 og 13 personer mistet livet.
Enorm røyksky fra brannen nord på Sotra. Spjeldsfjellet 164 moh like til venstre for røyksøylen