Meinstadfjellet (03.06.2021)

Ascents Meinstadfjellet (467m) 03.06.2021 11:59
Visits of other PBEs P-lomme informasjonstavle Seljord (120m) 03.06.2021 10:20

Meinstadfjellet

Dagens tur ble til ved at Liv S nevnte hun kunne tenkt seg tur hit i dag. Jeg spurte om jeg fikk lov til å bli med, og det fikk jeg.

Vi startet ved badestampen ved Seljordvannet og gikk på fin anlagt traktorveg oppover. Nydelig å gå nå på våren, veldig frodig her, fuglene sang og mye blomster blomsterert og mye var på veg.

Vi gikk først inn til Grabbu for så å se hva vi skulle velge av rute opp. Det la seg veldig til rette for å ta den nederste skåra. Det var dyretråkk oppover og fint å gå, moderat stigning. Da vi nærmet oss toppen måtte vi opp et par kneiker før vi var på oppe. Litt utsikt var det mellom trærne. Det ble en rast og litt mat før vi fortsatte over toppområdet og ned på andre siden. Vi ville prøve å se om den vegen var like grei. Det var den, men vi gikk litt for mye rett på og måtte ned ei bratt li før vi var på den øverste skåra. Denne gangen valgte vi den tilbake. Fint å gå her også, litt vindfall, men fint i lyngen. Vi fant også anlagt veg her oppe, så det har vært folk her før. Jeg hadde sett meg ut hvor vi måtte gå ned og vi kom litt for mye til høyre før vi gikk ned og det ble litt bratt, men vi kom da ned.

En liten tur innom Grabbu for å se på falleferdig hus. Så ble det å rusle vegen tilbake. Vi tok også snarvegen ned på den nye skogsdriftsvegen, men angret litt pga den var steinete og mye kvist og kvast, men den var kortere. Usikker på om det tok noe kortere tid.

Etter tur ble det en liten tur ned til stranden for å bade føttene, kaldt var det.
Takk for turen Liv og Kristen, alltid kjekt å være på tur med dere og takk for lån av GPS spor, da mitt som vanlig lager utallige spiker.

Vi fulgte fin traktorveg opp første bakken
Frodig skog og fint å gå nå på våren
Vi følger skåra oppover mot toppen
Toppen
Litt utsikt fra toppområdet
På nedtur valgte vi den øverste skåra, fint her også, men viktig å gå ned til nederste skåra før det blir for bratt på kanten.
Turmål en annen dag
Vi kom over en gammel ferdselsåre her på øverste skåra
Grabbu i skogen
Fugltelgen viser seg på sin vakreste i dag
Sørgekåpa passerte oss og tok en liten stopp
I stedet for å gå omvegen på traktorvegen nedigjen, så prøvde vi skogsdriftsvegen ned. Den var som forventet steinete og full av bråta.