Skredfjellet reprisetur (02.06.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Skredfjellet (812m) 02.06.2021
Visits of other PBEs P-lomme Stordalen (396m) 02.06.2021

Jobbtur til Førde og været var nydelig så da måtte jeg bare ta meg en liten avstikker til Skredfjellet på vei hjem fra Førde. Har vært der en gang før, men da var det tåke og null sikt fra toppen. kjørte E39 fra Førde mot Sande. Kjørte forbi avkjørselen til Sande og fortsatte ett lite stykke til første busstopp. Her er det en avkjørsel på høyre side som ikke er merket med skilt. Kjørte inn denne avkjørselen og tok så til høyre med en gang bortover en grusvei som går parallel med E39 og som var skiltet med privat vei kun for beboere og besøkende. Jeg anså meg som besøkende og etter noen få hundre meter kom jeg til bomveien som går innover Stordalen. Koster 50 kr og kan betale med vipps eller kontant. Parkerte på samme parkeringslomme som sist, like før broa på P-lomme Stordalen. Fra parkeringslomma gikk jeg over broa og opp en liten bakke. I bakken var det en skarp venstresving og her starter stien innover dalen. Fulgte stien til det var omlag 1.4 km i luftlinje til toppen, da bars det ut i periferien. Noen myrdrag å krysse og litt krattskog å forsere, men fant etterhvert ett hjortetrokk som jeg fulgte oppover, og jammen meg sprat det plutselig to hjort opp forann meg og løp avgårde. Lite etter var det en orrfuggel som lettet. Viste seg at det ikke var en helt ideel rute opp, for når jeg kom opp på ryggen, så måtte jeg krysse en bekkedal for å komme på rett topp, så ble noen ekstra høydemetre. Noen snøfelt nær toppen og ett delvis islagt vann, men sommeren var på god vei. Utrolig flott utsikt fra toppen. Knipset noen bilder før jeg bega meg på tilbaketuren. Gikk litt annen rute ned til stien for å slippe ekstra høydemetre. Kjempefin tur og brukte faktisk nøyaktig like lang tid som forrige gang i følge peakbookappen og gps sporet mitt selv om det var en litt annen rute ihvertfall opp. Totalt litt over 2 timer på tur.