Tre topper i Osen/Flatanger (30.05.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vei 6306 Ved Bakkenget (39m)
Ascents Kudalsfjellet (457m) 30.05.2021
Øst for Kudalsfjellet (443m) 30.05.2021
Steinseterfjellet (472m) 30.05.2021

Ny tur til Flatanger/Jøssund. Samme parkering som Trollfjellet 16.05 på vei 6306 ved avkjøring til Bakkenget. Det går en ganske tydelig sti fra Bakkenget på nordsiden av elva Skjellåa. Passerte Tverrelva og Skjørbekken. Det sto gamle strømstolper ca to kilometer innover, men strømkablene var fjernet. Fra Skjørbekken startet jeg oppstigningen til Steinseterfjellet. Flott terreng innover her, men det er stup på NV siden av dette fjellet. Det er et trigpunkt noen få meter fra høyeste punkt. Flott utsikt mot de halvferdige vindmøllene på Sørmarkfjellet Vindpark og mot Svesfjorden. Fin rygg å følge ned til Nordleirskardet før bestigningen av fjellet "øst for Kudalsfjellet" Herfra var det skikkelig bratt opp mot østfjellet, med klyving , men mye småbjørk og mose/lyng for å få tak. Ingen markering på denne toppen. Fortsatte etter en vestlig rygg ned til Sørleirskardet før oppstigningen til Kudalsfjellet (Vest) Her fant jeg en kløft med steinur. Her var det også bratt men steinene fungerte nesten som ei trapp. På toppen av dette fjellet var det en del små tjønner. Stein på toppen. Jeg hadde matpause ved ei lita idyllisk tjønn under toppen. Etterpå gikk jeg ned i den lange myrlendte dalen som går helt fra Osen til Jøssund. Jeg passerte Svestjønna, Rundtjønna og en del navnløse tjønner. En flott tur i flott vær. Disse toppene kan også bestiges fra Osen, eller bratt fra Levika (Svesfjorden) i nord.
Statistikk:
Flatanger 49/67
Osen 38-39-40/45
Trøndelag 745-746-747/1560

Gamle, nummererte strømstolper.
Nesten to kilometer med stolper
Fortoppen til Steinseterfjellet
Multer på gang
En hoggorm klar til hogg
Litt snø igjen på Steinseterfjellet
Varden på Steinseterfjellet med utsikt mot Sørmarkfjellet Vindpark
Svesfjorden sett fra Steinseterfjellet. Levika nederst til høyre
Kommuneblomsten Rødsildre i Osen Kommune + Issoleie?
Toppen av Øst for Kudalsfjellet ned til høyre
En markert høyde på Øst for Kudalsfjellet
Åpent landskap i Leirskardet ved (Øst for Kudalsfjellet)