Drømmedag på Jostedalsbreen (29.05.2021)  6

Written by Stigun GSM

Start point Befringdalen vinterparkering (600m)
Endpoint Befringdalen vinterparkering (600m)
Ascents Aust for Grensevarden (1,759m) 29.05.2021 13:34
Grensevarden (1,740m) 29.05.2021 13:48
Visits of other PBEs Befringdalen vinterparkering (600m) 29.05.2021 07:53
Grensevarden; som er høyeste punkt i Sogndal, er en tur jeg har tenkt på å gjennomføre en god stund, men som jeg har foretrukket å ha kompetent følge på. Stor var gleden da jeg kontaktet Joar i forkant av et meget godt værvarsel og han sa seg villig til å være med på turen, både som kjentmann og turfølge! Solveig, som sammen med Bjørn hadde planer om Folgefonna samme helg, endret også på kort varsel sine planer for å bli med! Etter overnatting i Skei, traff jeg Joar etter tidlig frokost, og sammen kjørte vi inn til Befring og opp til Befringdalen Vinterparkering. Her traff vi Solveig og Bjørn som hadde teltet natten over. Været var som meldt; helt strålende! Joar mente vi måtte bære skiene opp til Strupen, noe som viste seg å stemme temmelig bra.
Befringstøylen i skygge; over dalen flommer lyset
Skiene må finne seg i å være bagasje en stund

På bra sti bar det oppover, og snart kom solen. Joar tok en snarvei til høyre for stien over noen myrpartier, og smart var det; for i begynnelsen av Strupen(Skaret) lå det en snøtunge inntil bratten på høyre side. Bjørn; som slet med en leggskade, ville ikke utfordre skjebnen med skigåing og bratte stigninger, og snudde her.
Klargjøring..

Solveig, Joar og jeg tok på oss skiene, enkelte også med lettelser i antrekk, og startet kryssingen oppover på de snøfeltene som lå igjen oppover den bratte dalen eller slukten som øverst kalles Strupen, og måtte flere ganger av med skiene for å krysse snøbare partier. Her var det greit med langfeller utenpå kortfellene! Heldigvis var snøen fast og fin uten å være knallhard såpass tidlig på dagen, og det gikk greit oppover.

Strupen.

Vel oppe øverst i Strupen tok vi en liten pause, bl.a. for å fylle på vann, men vannet vi fant var ikke egnet til å fylle opp vannflaskene, hverken i forhold til mengde eller kvalitet..
Videre fortsatt vi i sørlig retning opp ryggen mot Kvannebakknova og videre øst for Snoadvarden, som vi holdt god avstand til da her hadde rast ut flere store skavler.
Dramatisk landskap. Strupevatnet langt under oss. Bak dette mot Fonn innerst i Stardalen. Grensevarden er helt bakerst ca midt  i horisonten
Dramatisk landskap. Strupevatnet langt under oss. Bak dette mot Fonn innerst i Stardalen. Grensevarden er helt bakerst ca midt i horisonten

Snart var vi inne på breen, og snøen ble oppover her bedre og bedre; vi sank nesten ikke nedi ettersom solen ikke hatt tatt noe særlig i denne nordvestvendte breflanken. Vi svingte etterhvert i mer og mer sørøstlig og østlig retning, og da vi passerte Kaldekari ble retningen mer nordøstlig. Litt opp og ned over typisk bølgende, "terrasseaktige" breakuler inntil en litt brattere stigning førte oss opp på Aust for Grensevarden. Været var aldeles strålende med "navy blue" himmel uten en eneste sky å se, og med kun et svakt vinddrag fra nordvestlig kant.
Utsikten her opp var bare helt fantastisk; i østlig og sørøstlig retning så vi rekker av tinder i Jotunheimen med Hurrungane som de nærmeste og nord for disse kunne vi peke ut topper i Breheimen. Joar definerte helt korrekt en markert rygg helt til venstre i rekken som Tverrådalskyrkja. I nord kunne vi se kvasse tinder på Sunnmøre, og Snønipa hadde dominert på venstre side en god stund før vi ankom dagens hovedmål. Joar hadde i det hele tatt full kontroll på det aller meste vi så rundt oss.
Utsikt vestlig retning. Til venstre bl.a. Blægja/Kvamshestmassivet, til høyre bl.a. Gjegnen

]]

Aust for Grensevarden
Utsikt øst/sørøst med tinder i Jotunheimen og Breheimen
Utsikt nord. Snønipa naturlig blikkfang. Tinder på Sunnmøre kan skimtes i det fjerne til høyre. Den markerte tinden foran disse i høyre bildekant er Ceciliekruna
Nordøstover Jostedalsbreen; Langedalsbreen med store sprekkområder til høyre
Zoom mot kjente profiler i østsørøstlig retning!

Etter å ha snudd på turens høyeste punkt Aust for Grensevarden peilet vi oss inn på høyeste punkt i Sogndal Grensevarden 3-400m lenger vest, og som; ganske riktig, var markert med varde!
Grensevarden; høyest i Sogndal

På et solvarmt berg like ved Grensevarden tok vi en lengre pause, og prosjekt "snøsmelting" skjøt fart her og vi fikk presset ekstra vann ut av snøen noen av oss hadde puttet opp i vannflaskene. En løselig plan om å fortsette til Supphellenipa med nedkjøring i Fjærland ble forlatt av forskjellige grunner; mest det faktum at jeg hadde tenkt meg hjem samme kveld.

Ultrahvite vidder..
Supphellenipa med flott profil
Tilbakeblikk

Vi returnerte derfor i egne skispor, og måtte beundre Solveigs nyervervete Cecilie Skog smørefrie fjellski som så ut til å fungere bedre enn våre kortfelleski (eller var det damen oppå skiene som utgjorde forskjellen?) . Det gikk relativt radig bortover de bølgende breflatene til nedkjøringen startet; videre ned til Strupen var det i overkant våt og tung slush, og svingene ble ikke av den mest elegante sorten, i tillegg sprutet våt slush opp i skiskoene mine (prisen for å kjøre nedover med shorts; uten gamasjer...heldigvis ble det; med nød og neppe, ingen fall..). Ned Strupen var snøen faktisk noe fastere og jeg syntes det gikk lettere ned her, selv om det gikk med en del tid med å ta av og på skiene flere steder.
Raudsildre lyser opp øverst i Strupen

Vi kom oss; selv jeg med mine "fregattski" (Åsnes Helge Ingstad kortfelleski), skadefrie ned til bunnen av Skaret, og her var det av med skiene for siste gang. Her var det full sommer; noe også strie smeltevannsbekker bar preg av. Joar førte oss greit over strie bekker og etterhvert inn på stien, og snart kunne vi se stølshusene og ble tatt i mot av Bjørn som ikke så ut til å ha lidd noen nød de timene vi hadde vært på tur. Tusen takk til Solveig for meget trivelig turfølge og ikke minst til Joar som var villig til på kort varsel å endre egne planer for å være kjentmann og turfølge for nok en tur på Jostedalsbreen; uten ham hadde det neppe blitt Grensevarden for meg i år! Dette var en fantastisk tur i dramatisk og vakker natur og med et vær som ikke kunnet ha vært bedre!

Inspirerande dette!

Written by bakken59 25.06.2021 22:07

Kanskje det kan bli fleire breturer beste vår?

Sv: Inspirerande dette!

Written by Stigun 25.06.2021 22:44

Ja, det er rikelig å velge mellom når det gjelder breturer i gamle Sogn og Fjordane. Med flere i følget og gunstige snø - og skredforhold er Grensevarden absolutt innen rekkevidde en fin dag sent på våren! Gratulerer forresten med flott tur i indre Agder i dag!

For et team

Written by otto 31.05.2021 08:39

Gratulerer til dere alle. Lett antrukket i sommervarmen Bildene taler sitt.

Sv: For et team

Written by Stigun 31.05.2021 23:11

Takk for hyggelig kommentar, Otto! Ja, et meget bra team! Flott å ha Grensevarden " i boks"; litt "styrete" kommunetopp dette, men du verden for en tur det ble! Du står nå på du også!

For en tur

Written by Osten 31.05.2021 07:46

Gratulerer. For en tur da! Takk for fin turrapport.

Sv: For en tur

Written by Stigun 31.05.2021 23:08

Ja; det var litt av en tur, på alle måter. Max vær, fantastisk utsikt, supert turfølge og en kommunetopp som smakte riktig så godt!