Bukkeholstinder (29.05.2021)  5

Visits of other PBEs Visa helårsbro (1,095m) 29.05.2021 07:55
Reinsspranget bro (1,140m) 29.05.2021 08:41
Gamelsætre, Visdalen (1,190m) 29.05.2021 15:32

Skal, skal ikke? Vi hadde sett ferske bilder fra Visdalen, og var fryktelig i tvil om vi gadd å bære ski på sekk langt innover. Værmeldingen var strålende, og lysten på "nye" topper stor.

Vi campa i Visdalen (ganske langt fram), slik at vi kunne komme oss av sted ikke alt for sent (med tanke på varmen). Labba i veg fra Spiterstulen ca. kl åtte. Ski på sekk i "Skyggenes dal". Så snart vi runda Helstuguhaugen kom vi i sola. Da måtte det justeres klær. Kryssa Visa på den (nye?) brua ved Gammelsætra. Litt skibæring etter elvekryssing også, men etter drøye tre km fra Spiters kunne vi sette på skia. Ikke mange ganger vi måtte av med dem for å krysse barflekker heller. Greit opp på venstresida av Bukkeholsbekken, og videre innover mot breen.

Oppe på breen holdt vi langt til høgre, og kryssa godt over der breen kalver. Fint bort til Søre. I skaret mellom Søre og "Vest for Søre" skifta Sekretæren på seg skoa som var i sekken. Dette ga grei forsering, og når Turplanlegger måtte tømme randoskoene for snø - så Sekretæren sitt snitt til å "kapre" toppen ;) Greit ned og over på neste kandidat.

Så skrådde vi bortover mot Store. Vi var fryktelig usikre på hvem av dem som var "Tulle-toppen" (ref. Linn Therese) - så vi var bortom begge for sikkerhets skyld (hadde ikke dekning, og fikk ikke sjekka på appen).

I skaret ved Store satte vi igjen sekker og ski. Tok med stegjern, men de fikk vi ikke bruk for. Litt skeptiske til å krysse snørenna med tanke på sørpeskred - men det gikk overraskende greit. Litt "baskåt" å komme opp på ryggen (gikk nok opp litt for nær toppen), men greit på baksida og opp.

Endelig er denne potente toppen vi har studert så mye beseiret. Litt annerledes, og (for Sekretæren) mye mindre skummel enn vi hadde sett for oss. Valgte å følge ryggen litt lengre ned før vi kryssa snørenna. Synkesnø og "kjett" men greit.

Laaaang rast da vi kom tilbake til skiene. Hadde vurdert å kjøre ned Tverråbreen, men Turplanleggeren var skeptisk siden vi ikke viste hvordan den så ut (hadde forandret seg mye sist vi var der). Det ble retur ned Bukkeholsbreen. Overraskende godt føre. Vi fulgte snørenner så langt det lot seg gjøre. Måtte av med skiene innimellom. Sekretæren er en klums til å gå på barmark med randosko, så det endte med fall og kneet mot en stein. Heldigvis ingen alvorlig skade, så vi kom oss raskt ned i Visdalen igjen.

Nytt utstyrsbytte. Ski på sekk, og trå retur til Spiters. Her bevilget vi oss en solo (Sektretæren) og en velfortjent IPA til Turplanleggeren som trakka spor i løssnøen hele dagen - før vi dro tilbake til camp.

Konklusjonen er at det var vel verd med ski på sekk i "Skyggenes dal". For en dag!! Og for en flott tur!