Helgetur til Engerdal (28.05.2021)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Grimsåsen (625m) 28.05.2021 17:00
Svarthammaren (1,142m) 28.05.2021 20:12
Svarthammaren

Etter en dag i streik, dro vi til oppover til Engerdal etter Hans Thorvald kom hjem fra jobb. Første stopp ble i Trysil. Der gikk vi på en meget god sti opp til Grimsåsen. På veien tok vi med oss noen stolper. Det var ingen utsikt på toppen, men litt utsikt ved den ene stolpen. Etter turen dro vi innom butikken å kjøpte oss is. Det var varmt og godt vær med sol. Denne turen var på 4,2 km og varte i 54 min.

På Grimsåsen

Neste planlagte tur var til Skagsvola. Dessverre møtte vi på en stengt bom, som gjorde at vi valgte å utsette turen. Veldig irriterende at vi måtte kjøre så langt innover veien før vi fant ut av dette. Det sto skilt til parkeringen på Skagsvola fra hovedveien. Dette skiltet kunne de krysset over så lenge vegen var stengt med bom.

I stedet ble det tur til Svarthammaren, noe som ble en god erstatning. Vi betalte 70 kr i bom, og parkerte øverst i et hyttefelt. Det var noe våt sti, og vi måtte gå litt på snø. En veldig fin topp med god utsikt, spesielt til Sølen. Det var litt kaldere å gå på denne turen, så det ble bukse, jakke og lue. Denne turen varte i 1t og 53 min, og var på 7,9 km. For gps-spor, se rapporten til Hans Thorvald

På vei til Svarthammaren
Sølen i bakgrunnen
På Svarthammaren
Svarthammaren

Etter turen kjørte vi videre forbi Sølnstua. Vi fant en fin parkeringsplass og overnattet i bilen.