Pic de Bugarach (18.07.2012)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Pic de Bugarach (1,230m) 18.07.2012

Kjørte til landsbyen Bugarach og tok til høyre etter sentrum og mot sydvestsiden av fjellet. Her på omtrent høyeste punkt på veien går det merket sti til toppen. (Virket som det gikk flere stialternativer) Brukte vel en drøy time til topps her. Vi valgte å gå ned på nordsiden for å få en rundtur og dreide mot vest når det flatet litt ut, over noen jorder og gjennom litt kratt for å komme direkte tilbake til bilen. Den mest brukte veien til tops er nok fra passet i nord hvor det er parkeringsplass og god sti opp.

På vei ned over jordene passerte vi en kvegflokk som var ganske rolige men klok av tidligere erfaring holdt vi oss på god avstand. Litt senere i krattet hørte vi god snøfting noe som kunne tyde på at vi var kommet nært et villsvin eller to. Brutter'n som til da hadde gått bak var nå plutselig 20 m forann meg og tornebusker var det ikke så nøye med lenger. Resultat vi kom helskinnet ned uten møte med villsvin, men bruttern hadde fått seg en opprevet T skjorte og flere riper i "lakken".

Ellers er Bugarach et myteomspunnet fjell for de som googler det.