Nordfjellet (23.05.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Sandelva (9m)
Ascents Nordfjellet (1,000m) 23.05.2021

Nydelig dag på tur med Johanna og Kamila. Ingen av oss hadde vært på Nordfjellet denne sesongen eller på flere år, og siden snødekket var steinhardt hadde vi også lyst på noe lettgått og solvendt. Snøen hadde smeltet raskt her ute på Ringvassøya så det ble ski på sekk fra bilen, men siden det var ca 100hm med skibæring var det ikke vits å gå i joggesko opp til snøgrensen. Derfra gikk vi på noen enkelte flekker med råtten snø i skogen, men det var ikke mye. Det ble et fint og rolig tempo hele veien opp dalen og over ryggen, slik at vi fikk prate og gå samtidig. Sånn skal det være når man er på tur med gode kompiser! Sola hadde klart å myke opp partier som var vendt mot sola, men det var fortsatt hard skare på flatere partier til tross for at sola steikte godt hele dagen. Etter noen timers trasking møtte vi på to damer som var nettopp på tur ned fra toppen, men det var ellers ganske tomt for folk på fjellet i dag. Tok en ganske lang pause på toppen for å nyte det fine været og utsikt. Etter ca 20 min gjorde vi oss klar til å kjøre ned på kjempefin vårsnø. Det gikk altfor fort! Snart var vi tilbake ved snøgrensen og det ble ski på sekk ned til bilen igjen. Tusen takk for en herlig tur og selskap Johanna og Kamila!