Galdhøpiggen, Veslepiggen, Galdhøe og Kjelhøe (17.05.2021)

Written by Maline (Malin)

Ascents Galdhøe (2,283m) 17.05.2021
Galdhøpiggen (2,469m) 17.05.2021
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 17.05.2021
Kjelhøe (2,223m) 17.05.2021

Vi planla å legge årets feiring av grunnlovsdagen rundt Styggebrean. Vi måtte selvfølgelig oppleve 17. mai på Norges tak! Anders har ikke vært på Galdhøpiggen før, så det var på tide. Vi kjørte opp til Juvasshytta og fikk omsider en parkering - det var ikke bare bare. Helt tydelig at flere hadde tenkt seg opp hit denne dagen.

Da vi begynte å gå var det nokså tjukk tåke rundt oss. Vi tenkte å ta flere topper på denne turen, og startet med dagens enkleste - Kjelhøe. Vi tok heis opp og gikk bort på toppen. Litt juks kanskje, men det får så være. Ryktet om at det er Norges enkleste 2000-metertopp kan vi hvert fall lett bekrefte - heis eller ikke. Og tåka - den havnet etterhvert under oss.

Videre ruslet vi bortover til Galdhøe i relativt flatt terreng. Fra her hadde vi god utsikt til folkehavet som gikk langs breen. Fra Galdhøe måtte vi ned noen høydemeter før gikk vi videre opp til Veslepiggen. Her måtte man klyve litt for å komme opp. Helt overkommelig.

På vei ned fra Veslepiggen gikk vi ned skrått til høyre. Vi kom litt langt ned, og måtte klyve litt opp igjen. Ettersom vi brukte litt tid på dette droppet vi å ta med Porten og satte snuta mot Galdhøpiggen.

Vi fikk faktisk toppen for oss selv da vi kom opp. Her satt vi en god stund - det var vindstille, men litt kjølig. Etterhvert begynte tåka å komme tilbake, så vi tok på skiene og satte kursen mot bilen. Måtte ta av skiene et par steder nedenfor breen på grunn av mye stein, så nedkjøringen var ikke den beste, men ellers var turen fin. Porten får bli en annen gang.