Rognliklumpen (24.05.2021)  5

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Ascents Rognliklumpen (504m) 24.05.2021 14:26
Rognliklumpen fikk sitt første registrerte besøk her på PB. Har hatt denne toppen på lista lenge og i dag var det jo et perfekt vær for å ta denne turen. Helt greit å parkere for bommen på hytteveien her ved Fremmertjønna. Fulgte grusveien helt til ende og videre opp lia etter noe som har vært en gammel sti. Etter myra her var det bare å prøve å finne enkleste vei opp mot Trolltjønna. Et litt krevende område før og etter kryssing av Trolltjønnbekken men fra Trolltjønna og videre var det et fint terreng å gå i. Det flater ut oppe på berget og videre mot toppen hvor det sto en varde. Fin topptur med en fin utsikt ned mot Hogstdalen. Dette er vel en topp som har lite besøk men som vil overraske hvis DU tar turen!
Der oppe er Rognliklumpen. Dagens turmål bakerst av toppene der.
Fossen i Trolltjønnbekken.
Her ser vi veien videre fra Trolltjønna mot toppen i bakgrunn.(tar av til venstre før æ kommer dit)
Her flater det ut og kan skimte toppvarden herfra.
Snart bare den siste kneika igjen hvor det ligger snø.
Sporsnø i mai :)
Varden på Rognliklumpen ikke langt unna no med Naglen i det fjerne.
Haugstjønnan bader i sol.
Den "grønne toppen" er Nordhaugen. Storvatnet skimtes lengre bak.
Vollaskurven og Ytre Skurvhatten(midt på) med Blankheia til høyre.
Storheia Vindpark.
Her blir det livått snart.
Idyll ved Fremmertjønna.
Mot Naglen og Skurvskarddalen.