Bråbestemt vårskitur (23.05.2021)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Gråhøe (2,014m) 23.05.2021
Visits of other PBEs Billingen parkeringslomme (730m) 23.05.2021

Bråbestemt tur etter en vår med mye styr i heimen. Man kan ikke reise på tur når det er en gravemaskin i hagen. Teskjekjerringa og jeg heiv oss rundt og kjørte opp til Billingen på lørdag eftermiddag. Trasking til fots i starten, og etterhvert ganske så råtten sne. Vi slo leir på 1174 meter ved vesle Føysa, og hadde en veldig slakk kveld i teltet, med badstue-temperaturer til langt på kveld. Litt bekymring for neste dags skiføre.

Vi startet pinsedag klokken 06 fra teltet og hadde en flott skitur innover, sneen bar godt. Greit og slakt inn til foten av fjellet, men oppover mot toppen var det litt steinete og sikten ble dårlig. Vi satte igjen plankene og ruslet oppover til fots, delvis på sten, delvis på sne. Vi fant en varde, men i følge GPS var ikke dette riktig punkt, så vi svima videre i tåka. 15 meter før vi var fremme fikk vi øye på varden. Vel fremme og etter en toppdram skjedde magien. Tåka forsvant og solen skinte. Topper langt vekk kom til syne, uten at vi klarte å navnsette alt. Etter litt fotografering og slikt ruslet vi ned, og møtte 2 hyggelige karer like under toppen. Det ble en hyggelig prat i bakken, og det viste seg faktisk at vi hadde møttes ved ulike anledninger for en del år siden. Forøvrig var det ganske folketomt oppe i fjellhjemmet.

På returen valgte vi en mer direkte rute i retning Føysavannet over et lite høydedrag. Fin avveksling fra den mer ensformige turen innover. Flott nedkjøring til Føysavannet. De siste 2 kilometerne ned til teltet bød på råtten sne så det holdt. Jeg fikk en skikkelig trynings. Hodet boret seg inn i den råtne sneen, og jeg sleit med å få dradd hue opp igjen. Det gikk til slutt, og jeg stilte med nyskrubbet hår og ansikt, samt begge ører fulle av sne. Jeg pådro meg enda et fall lengre ned, og Teskjekjerringa vartet også opp med en trynings. Det endte 2-1 til meg. Skiføret i området er nok på hell nå, kan det se ut for.

Efter en liten pause ved teltet gikk vi ned til Billingen, der vi ble servert rømmegrøt og elgburger. Resultatet av turen var at Teskjekjerringa kunne huke av nok en topp på Røynes liste.

Bildene ble det ikke noe av, siden minnekortet til kameraet stod hjemme i PCen. Synd...