Årnotra (24.05.2021)

Visits of other PBEs Raudkleiv parkering (406m) 24.05.2021 10:42
Flott utsyn over Seljord

Årnotra

Toppen vi ser rett på fra stuevinduet skulle bestiges i dag. Det har regnet jevnt i det siste, men så at det ville komme et lite oppholdsvindu, så vi ville prøve.

Vi kjørte opp til Raudkleiv til lysløypeparkeringen. Derfra er det godt merket sti helt til toppen.

Det går jevnt oppover i starten, krysser lysløypa et par ganger. Bløtt oppover lia i dag, men ikke slik at en blir våt på beina hvis en bruker fjellsko.

Vi kom opp til første stikryss der vegen mot Trollbotnen og Årnotra skilles. Vi fortsatte stort sett flatt framover og kom til et kryss til. Vet ikke hvor den andre stien førte, men vi tok til høyre og kom opp til tjønna der vi gikk i myrkanten. Helt greit å komme seg over her i dag.

SÅ bar det oppover ryggen. Flere steder med god utsikt, og det ble brattere og brattere, men ikke uoverkommelig bratt. Krakk som ventet på oss på toppenområdet. Så var det bare å tusle bortetter høyden til hovedtoppen. Flott utsikt hjem til Bringsås, til Skorve, Bjørgenuten, Lifjell, Mælefjell og Brokefjell, som skilte seg ut, men også andre topper kunne navngis.

Vi gikk samme veg tilbake.

Første utsikt mot toppen
Stidele Trollbotn, Årnotra
Årnotratjønna
Ikke så tett skog lengre, vi går mot ryggen oppover
Utsikt til Skorve og Mælefjell
Bjørgenuten rett i mot
Toppområdet, med hovedtoppen i sikte
Hovedtoppen
Brokefjell i sikte
Kolltveiteggi
En admiral hadde forvillet seg opp til toppen i dag