Iseggene (23.05.2021)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Hamre kyrkje (6m)
Ascents Eikelandsfjell (319m) 23.05.2021
Eikelandsvarden (269m) 23.05.2021
Iseggene (374m) 23.05.2021
Storafjellet (323m) 23.05.2021
Start date 23.05.2021 10:48
End date 23.05.2021 14:32

Etter å ha vært på Tirevollsfjellet, kjørte jeg til Hamre og parkerte ved Hamre kyrkje. Kom i prat med en lokalkjent som foralte at det skulle være en sti som startet ved tujaene i enden av kirkegården.
Der var det en port, og stien hadde nok vært der en gang, men var nå delvis gjengrodd og sperret av nedfall, så jeg tok til høyre opp gjennom skogen og kom inn i løypen som gikk forbi vannverket.
Så på traktorvei oppover. Den var relativt bratt. Dette må vel være den kjedeligste oppstigningen jeg noensinne har fulgt. Litt bedre ble det da det flatet ut og det var skiltet sti til venstre til Iseggene.

Opp over Storafjellet på langs av kammen med stup ned på vestsiden. Kort lunsj på toppen i godt selskap med maur av ulike arter. Deretter videre til Iseggene, god sti hele vegen.
Hadde lagt inn opsjon med fortsettelse til Dalsnipa, men så av klokken at da ville jeg komme for sent til middag. I stedet tok jeg veien over Eikelandsfjellet og retur til Hamre.
Skar klar de fleste regnbygene som gikk, men måtte støte nærmere bekjentskap med en av dem.

Det er sikkert like bratt ned fra Eikelandsvarden som det var oppover traktorveien ved turstart, men jeg vil nok påstå at det er bedre å gå oppover gjennom bratt granskog enn kjedelig traktorvei.

Da jeg hadde kommet inn i bilen igjen, kom det en kraftig regnbyge. Noen ganger har man flaksen på sin side.