Slettheia, Langevassfjellet og Blåfjellet (23.05.2021)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Visits of other PBEs Dalsstølane (435m) 23.05.2021 12:37
Indre Dale Parkering (155m) 23.05.2021 12:37
Robba 673 (673m) 23.05.2021 17:15

Fin start på turen, da Vinjar og jeg gikk sammen opp til Dalsstølane hvor vi møtte Ove. Han hadde vært på Slettheia og Langevassfjellet først. Vi tok oss en god matpause på den flotte støylen, før jeg fortsatte videre mot Slettheia som første mål. Videre fulgte jeg gode råd fra Ove og fant en fin rute videre mot Olsgavlen og opp på Langevassfjellet. Så sporene hans underveis i diverse snøfelt så vi har tatt ganske identiske rutevalg :-) Et stykke før toppen hørte jeg de første tordenskrallene og regnet begynte å piske ned kort tid etter.

Klarte å karre meg opp noen bratte snøfelt og grashyller og videre lett mot Kvitefjellet. Derfra fulgte jeg etterhvert en rødmerket rute mot Blåfjellet. Det hadde regnet stort sett hele tida etter Langevassfjellet, men det var kommet blå himmel mot sørvest og det lettet også med regnet etterhvert. Dramatisk terreng fra Blåfjellet og mot Robba. Hadde lurt på å gå en kjappere rute ned, men tok omveien via Robba allikevel. Det var forsåvidt verdt de ekstra km. Flott utsikt fra det lavere punktet på Robba som er merket som et PBE. Flott utsikt derfra! Fin sti nedover. Denne stien deler seg like før Espelandsstølane. Her kan man gå mot Bog, eller mot Gudmundsosen hvilket jeg gjorde. Siste del av stien var i dag veldig blaut og myrskvetten sto til vers underveis. Nede ved enden av stien sto Vinjar og Ove med Bobilen på en stor og flott parkeringsplass, ypperlig plass å stå over natten :-)

Stistsrt mot Dalsstølane
Flott sti oppver
Vinjar på vei mot Dalsstølane
Dalsstølane
Utsikt fra Slettheia
Slettheia
Finner Ove sine spor i snøen på vei mot Olsgavlen
Langevassfjellet
Ennå is på vatna mot Blåfjellet
Blåfjellet
Ruta fra Blåfjellet mot Robba
Mørke skyer, men regnet har gitt seg