Lokkeråsen i regn og tåke (22.05.2021)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Bjørkedokk p-plass (150m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Knabben (368m) 22.05.2021
Knabben øst (359m) 22.05.2021
Lokkeråsen (607m) 22.05.2021
Solbergfjellet (404m) 22.05.2021
Solbergvarden (531m) 22.05.2021
Visits of other PBEs Bjørkedokk parkering (149m) 22.05.2021
Solbergfjellet naturreservat (175m) 22.05.2021

Værgudene....disse værgudene ser ut til å motarbeide meg hver gang jeg får muligheten til telttur...hele pinsen var avsatt til en lengre tungsekktur men 3 dagers værmelding med jevnt regn over hele fjæla er ikke spesielt fristende. Da satsa jeg på en dagstur (eller fler) i regnet og helt ut av det blå...ikke uvanlig det...falt valget på en noe utenkelig destinasjon for meg, nemlig Drammensområdet. Vel, turkompis Tommy hang seg etter hvert på etter litt lavmælt skepsis da jeg nevnte utgangspunkt Krokstadelva.
Møtte Tommy i Elvebyen ved 7-tida og fant raskt Bjørkedokk p-plass.
Opphold ved ankomst og alle de små fjærballene kvitra og sang lystige morratoner. Ingen morrafugler uten fjær å skue, så ingen køgåing oppetter Topp7tur-løypa....behagelig!
Valgte å gå ut av sti og karre oss noe mer direkte opp mot Solbergfjellet. Flott område og herlig utsikt omtrent hele veien. Fulgte ryggen hele veien ut til Knabben hvor det faktisk satt to damer, så vi var ikke først ute lell. Må innrømme jeg skjønner hvorfor dette området er godt besøkt.
Videre opp mot Solbergvarden i mer eller mindre utelukkende furuskog og flere partier minnet sterkt om områder i Aust-Agder eller vest i Telemark.
Regnet og tåka kom sigende kjapt innover oss men rakk å skifte til regntøy før slusene åpnet seg.
Gikk rolig, glatt på stein og røtter, opp mot Lokkeråsen hvor vi fant ei skrinn skjørtegran, hvis man kan kalle det det, å sette seg under. Inntok lunsj innunder den spede grana og ventet på at været skulle letne noe. Etter et stykke tid tittet sola fram og vi tørket litt klær og sekker før vi tok kursen mot Bjørkedokk. Regnet var ikke langt unna og det regnet resten av turen, men spiller ingen rolle, turen var meget flott den, tross at jeg gikk på sti mesteparten av ruta ;-)