Kvannfjølli Telemarks kommunetopper ferdig! (12.08.2012)

Written by siroho GSM

Ascents Kvannfjølli (1,537m) 12.08.2012

Kvannfjellet på langs

Byrtedalen

En storslått tur i Telemarks utkant i strålende flott vær. Dagen begynte litt trått. Lørdagens tur over Lårdalsstigen satt litt i beina.

Jeg kjørte til Byrte og inn Byrtedalen. Bompenger kr 40,- som betales kontant. Parkerte ved bommen der vegen går over ei bru/ferist.
Da hadde jeg to valg, enten å gå vegen inn til Hommestøylane eller å gå opp 100 m for så å gå ned 100 m. Jeg valgte første alternativ.

Været var strålende, etterhvert litt for varmt, men det var ingen grunn til å klage. Kaldt vann var tilgjengelig hele turen.
Ved Skrove går vegen/merkatstien til Tangen og videre til Skurevasstøylen. Herfra flott terreng å gå innover Byrtedalen. Fulgte elva hele vegen. Mye sau på beite og grasset vokste frodig innover dalen. Et eldorado for sau.
Ved Brekka, rett før heimre Brekkatjønn tok jeg av fra stien og gikk sørøst opp dalen. Det er greit å holde østover og komme inn mot toppen øst fra. Jeg dreide opp mot toppen litt før og det straffet seg litt, men kom greit opp likevel.
Flott utsyn i alle retninger, nydelig!

Toppen er nådd. Alle kommunetopper i Telemark er besteget

Jeg hadde snakket med en kjentmann og grunneier i området og han hadde gitt meg ei rute som gikk over Kvannfjellet, holdt høyden helt til jeg var borte ved bilen igjen. Et terreng som bestod at stein, kortvokst lyngvegetasjon og småvann. En del daler, topper, søkk som måtte forseres, men så flott og variert. Høyfjell på sitt beste. Løypa jeg hadde blitt foreskrevet var helt topp, men unntak av nedstigningen.
3 storbukker så jeg på turen. Er litt usikker på om det var 3 forskjellige eller den samme, men etter å ha sett på bildene ser det ut som det er 3 forskjellige. Jeg hadde med bikkja på tur og når vi nærmet oss et dyr, roterte nesa hans, så jeg var ikke i tvil om at nå nærmet vi oss et dyr. Vi kom over dyrene på nokså sloss hold, en flott opplevelse. Den andre vi møtte stod på ei snøfonn og gjorde mange rare bevegelser. Så ut som den klødde seg på nesa eller noen lignende.

Orienteringen bestod i å gå fra vann til vann. For de var det mange av, ingen vannmangel i dette området, men heller ingen bekker/elver som gikk over sine bredder.
Etter noen timers gang så kom jeg til nedstigningen. Jeg hadde fått beskjed om å gå i den renna der jeg så ned til Brurestøyl. Vet ikke om jeg helt fant ut av det. Gikk nedover en bratt lyngbakke og så støylen langt der nede. Da jeg kom ned til bjørkekrattet ble det vanskeligere. Det er mye sau i området så jeg prøvde å følge noen sauetråkk, men de førte med bare til høyre eller venstre i lia, ikke nedover. Etter mye basking, kom jeg inn på en sauetråkk/sti som gikk i min retning og etterhvert på en bedre sti som gikk helt ned til Brurestøyl. Den siste km ned til bilen var desidert den mest utfordrende og slitsomme på hele turen. 500 m nedstigning kjente jeg også godt i knea. Glad for å være nede igjen og glad for en flott tur i flott fjellterreng i flott vær. Kan det bli bedre?

En av turens mange småvann

Telemark ser flott ut

Written by morsor 19.10.2013 21:23

Jeg kommer også etter i dette fylket etterhvert, men 2013 begynner å ebbe ut. Og gratulerer med å ha klart alle i et fylke med mange høye topper. Hunden ser ikke ut til å fryse med den pelsen. Bra den er hvit da så reflekteres lyset bra :)

Supert med

Written by Olepetter 19.10.2013 17:32

gps-spor. Det er det første jeg ser etter når jeg planlegger nye turer. Har igjen to i Telemark, jeg. Gratulerer med fullført liste!

Missing title

Written by Roger 13.08.2012 23:56

Må slenge meg på med gratulasjon. Tror ikke en tur over Kvannefjellet kan bli bedre:) Sannelig et flott og variert fjell detta. Må berømme deg for en riktig flott utnyttelse av området.

Gratulerer

Written by 19topper 13.08.2012 19:51

med ny liste fullført:) Og det frigjør jo bare plass for nye;) Vi kommer etter......

Gratulerer

Written by mortenh 13.08.2012 19:44

Gratulerer med fullført telemarkkommunesamling.

Skal lese rapporten en gang til når det er min tur til dette fjellet, men du burde redigere gps-sporet ditt og laste det opp på nytt :)

Sv: Gratulerer

Written by siroho 13.08.2012 19:57

Jeg holder på med tekst og bilder og GPS-spor så alt skal bli bra til slutt. Her leser de rapporten før jeg er ferdig, litt av en aktivitet.