Vålertopper og stengt bom (22.05.2021)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Stordigerheden (648m) 22.05.2021 13:01
Hemberget (642m) 22.05.2021 14:00
Smalberget (641m) 22.05.2021 14:42
Flisberget (613m) 22.05.2021 15:52
Kjølberget (704m) 22.05.2021 17:23
Visits of other PBEs Flisberget turisthytte (500m) 22.05.2021
Kjølberget parkeringslomme (600m) 22.05.2021 17:01

Dagens plan var å dra til Våler for å få noen nye bestigninger, i tillegg til å kanskje ta noen stolper. Første tur gikk til Stordigerheden. Vi hadde med oss sykler og parkerte litt nedenfor bommen. Da vi kom opp til bommen viste den seg å være ulåst, så vi bestemte oss for å ta bilen innover. Dette gikk veldig fint, og dermed ble dagens første tur også den korteste. Vi gikk i terrenget hele veien og vi hadde litt utsikt på toppen.

På vei opp til Stordigerheden
På Stordigerheden

På den neste turen kjørte vi mot Hemberget og Smalberget. Vi kom inn på en bomvei, og bestemte oss for å betale for å kjøre inn. Vi besluttet også å endre turplanene siden denne bomveien ga oss muligheter til andre topper vi også manglet. Vi så på at vi kunne kjøre veien for så å komme igjen i Trysil/Elverum. Dermed ble de andre toppene vi hadde sett på som mulige, utsatt på ubestemt tid.
På Hemberget fulgte vi et vått traktortråkk et stykke, før vi gikk i terrenget til toppen. Vi gikk en litt annen vei ned igjen.
Turen til Smalberget gikk også i terrenget. Her var det litt vondere å gå fordi en del skog var hogget. Bilturen til neste topp var ikke veldig komfortabel. Noen hadde kjørt i veien før den var ordentlig tørr og kjørbar, så det var dype spor.

På vei opp til Smalberget

Før vi gikk på dagens fjerde tur, gikk vi i nærheten av DNT-hytta Flisberget. Deretter kjørte vi et lite stykke, før vi gikk opp til toppen med samme navn. Også her gikk vi i terrenget. Ingen utsikt på toppen.

Før vi kom til parkeringen på Kjølberget måtte vi igjen kjøre på en svært dårlig vei. På bilturen så vi lynnedslag og vi hørte torden. Etter litt undersøkelser fant vi ut at det var lynnedslag i nærområdet, så vi valgte å vente en stund i bilen før vi gikk ut på tur. Vi løste noen kryssord og spiste litt før vi så at tordenværet forsvant. Turen til Kjølberget gikk på våt sti og delvis snødekte partier. Ruta kunne vært litt bedre merket, men det gikk fint. Selve toppunktet, som også er kommunetoppen i Våler var ved ei vindmølle.

Kjølberget
Etter turen kjørte vi på en ordentlig dårlig vei, og vi så vi frem til å kjøre ut av statsskogs bilveier. Vi var bare noen hundre meter fra hovedveien da vi overraskende møtte på en stengt bom. Det viste seg at bilveien var stengt på grunn av dårlig fremkommelighet og teleløsning. Utrolig dårlig at de da ikke stenger bilveien fra motsatt side og setter opp varsler! Vi tok flere telefoner for å prøve å få tak i koden til den låste bommen, men ingen kunne hjelpe oss. Da måtte vi i stedet snu og kjøre den dårlige veien en gang til. Snakk om uflaks!
På vei tilbake tenkte vi at vi skulle gå på Styggberget, men der ble vi møtt av privat vei og advarsel om politianmeldelse om vi kjørte der. Vi ønsket ikke å ta sjansen, så vi endte med å dra hjem. Det ble en grei turdag med vekslende vær. Skulle gjerne sluppet bomturene.