Fjaler: Heimeheia, Høgevarden og Austefjellet (21.05.2021)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Skoraheia (748m) 21.05.2021 10:48
Heimeheia (539m) 21.05.2021 11:45
Høgevarden (753m) 21.05.2021 13:31
Austefjellet (696m) 21.05.2021 17:19
Visits of other PBEs Dyngsøyrstølen (528m) 21.05.2021 10:48

En flott dag i Fjaler. Ove og Vinjar satte av gårde ca 20 minitter før meg. De skulle gå mot Skilbreivatnet og Dyngsøyrsstøylen. Planen var at jeg skulle gå på Høgeheia og møte dem etterpå. Jeg anså underveis at jeg burde gå bortom Høgevarden også før jeg møtte dem ved vatnet. Det er drygt terreng her oppe som tar tid å gå i. Mye hamre som skal omgås, mye opp- og nedterreng som en ikke ser før man er underveis. Jeg fant fint rutevalg bratt ned etter Heimeheia i retning Engjastølen. Herfra hadde jeg siktet meg inn på en vegetert trasse oppover langs Støylsfossen. Her fant jeg til alt hell en tidvis merket rås som gikk akkurat der jeg hadde tenkt meg oppover. Fantastisk. Videre greit oppover og bortover over Skoraheia og mot Høgevarden.

Herfra prøvde jeg så godt jeg kunne å holde høyden og ryggen ned mot Øykjahamrane. Ikke lenge etterpå kunne jeg gjenforenes med Vinjar og Ove. De hadde storkost seg ved Skilbreivatnet og til og med fått to utrolig flotte ørret!! Nydelig fisk :-)

Vinjar og jeg hadde en kjekk stund ved den utrolig idylliske støylen, for en flott plass! Ove benyttet tida til å gå bort på Austefjellet. Vi møtte ham da vi var på vei bortover langs Skilbreivatnet mot Austefjellet. Han skulle gå mot Høgevarden og Heimeheia og vi skulle gå en annen rute ned mot bilen igjen, via Såteskaret.

Drygt terreng bortover langs vatnet med mye opp og ned. Vinjar var kjempeflink og holdt humøret og driven oppe hele tida. Bedre var det da vi endelig kunne begynne selve stigningen mot toppen. Jeg var spent på ruta ned, med vi traff bra med rutevalget og Vinjar syntes det gikk kjempebra!

Målet var å komme ned til bilen før Ove og det klarte vi, ca 20 min før, til stor glede for spesielt Vinjar :-)

På vei mot Heimeheia
Ser mot toppen av Heimeheia
Heimeheia
Ruta bratt ned i Engjedalen
Engjedalen
Fant en merket sti akkurat hvor jeg hadde tenkt meg !
Skoraheia
Høgevarden
Ved Øykesmetthamrane
Vinjar ved Dyngsøyrstølen
Idyllisk støl
På vei langs vatnet mot Austefjellet, en dryg etappe
Interessant insekt
Bratt opp før ryggen mot toppen