Alsgarden (19.05.2021)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Kleven (258m)
Ascents Alsgarden (480m) 19.05.2021 12:32
Visits of other PBEs Parkering Kleven (251m) 19.05.2021 10:50
Alsgarden utsiktspunkt (468m) 19.05.2021 12:30

I dag tok jeg med meg min gamle far og gikk opp til Alsgarden. Han hadde aldri vært der før, så det var moro å kunne vise ham et av de flotte utsiktspunktene vi har over Grenland. Her er det ikke så mange som går, og det ser man på stien opp hit.

Det går sti opp fra to sider, vi gikk opp fra skaret mellom Blåfjell og Alsgarden.

Fin sti i starten (til og med et lite, godt gjemt, skilt ved stikrysset), til vi kom til et sted der det ikke var så lett å se hvor den fortsatte. Men skjønte at vi måtte skarpt opp til venstre, og da fant vi et tråkk videre helt opp til toppen og utsiktspunktet.

Koste oss på toppen med niste og utsikt. Ned igjen fortsatte vi over toppunktet og stien ned Kalverumpa (skaret mellom Alsgarden og Seteråsen) hvor det var mye nedfall over stien. Men gikk greit å komme seg forbi.

Stien opp på østsiden har jeg selv aldri gått (med unntak av et forsøk for et par måneder siden som ble stoppet av snø), så det var moro å finne denne stien så man kan ta toppen som en rundtur.

Dette er en tur som anbefales, da man får en utsikt som er på nivå med Skrehelle og Blåfjell, og et sted man lite trolig treffer på folk. Men tydelig at det er elg i området. Et par bratte partier opp fra øst må man regne med.

Det anbefales også at denne turen tas før sommeren, før det gror for mye til, da stiene ikke er de tydeligste. Spesielt opp Kalverumpa gror det veldig til utover sommeren.