Øst for Nordre Bølene (16.05.2021)

Written by Eliseoghundene (Elise)

Ascents Øst for Nordre Bølene (649m) 16.05.2021

Ikke gå denne i mai!
Selv om toppen ligger under tregrensa var det mye snø iløpet av ruta til toppen grunnet dårlige solforhold. Dette gjorde at vi brukte over 4 timer på turen.

Veien til Dammmyre er det bom på, slik at man må parkere i enden. Veien er veldig kuppert og passer fint til å sykle på. Vi fikk syklet helt til Romsdalsvannet, derfra var det 30 cm snø på veien. Vi trillet syklene i håp om at det ville bedre seg ettersom veien svinger mer mot øst. Det ble den ikke.

Etter å ha tråkket et stykke i råtten snø, prøvde vi å gå inn i skogen da det var mindre snø der. Vi gikk derfor oppover på sørsiden av Bøledalen og elva der. Dette var ikke et godt veivalg. Det var både bratt og mye snø. De første hundre meterne klarte vi å unngå snøen, men etterhvert kom vi oss ikke unna. Noen partier måtte vi til og med krappe for å ikke synke gjennom til livet. Vi fikk heller ikke krysset elva før vi var på toppen da det var kjempe bratt på hver side av elven. På toppen av skråningen fikk vi krysset og da slapp vi snøen ett godt parti. Denne ruta var ca 2,5 km lang og den brukte vi nesten to timer på.

Oppe på Bølene var et fint terreng med myrer, furuer og små topper. Det var slakt og fint. På toppen fikk man utsikt over myra nedenfor og litt nedover mot grusveien.

På vei ned fulgte vi elva fra myra nedenfor nordre Bølene. Dette var en mye lettere og kortere vei som vi brukte 17 min på. Da var det bare å vasse seg ned til syklene ved Romsdalsvannet.