Hellevikåsen i Fjaler (12.08.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vei ved Breidvågen, Gjølangen (25m)
Endpoint Samme (25m)
Ascents Hellevikåsen (116m) 12.08.2012 17:45

HELLEVIKÅSEN

På vei tilbake tll Sørbøvågen stakk Astrid (Astrid S. Andersen) og jeg oppom denne vesle skogstoppen som ligger langs veien i Hellevik - se GPS spor. Vi parkerte på vestsiden av åsen der det også går av en utydelig skogsvei i SØ retning. Start kl 1740. Fulgte denne til vi var like under sørsiden av toppen. Her gikk stien over i en bregneskog som rakk oss til brysthøyde. Bratt og ulendt fjellside opp her. Fortsatte østover til terrenget ble litt mindre bratt. Her så vi sti som vi først trodde var laget av mennesker men som viste seg å være hjortestier på kryss og tvers opp mot toppen. Oppe på det flate topp-platået ca. 1740. Her var det ikke lett å si hva som er det høyeste punktet, men vi valgte en liten bergnabb ca. 100 m vest for PB koordinaten og prikken på kartet som visuelt bedømt var litt høyere, og i hvert fall ikke lavere enn merket punkt. Dessuten var det bedre utsikt her. GPS 6801716 294477. Vi oppsøkte deretter koordinatpunktet som ikke er markert på noen måte - kun busker og kratt. Tilbake omtrent samme vei til bilen der vi ankom kl 1820. En topp uten noen spesiell sjarm, men utsikten nordover mot Askvoll hadde nok vært fin om toppen hadde vært ryddet.