Sesongstart breiski på Leirbreen (13.05.2021)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Krossbu (1,260m)
Ascents Kniven (2,133m) 13.05.2021
Sauen (2,077m) 13.05.2021
Veslebjørn (2,150m) 13.05.2021
Veslebjørn Vest (2,090m) 13.05.2021
Visits of other PBEs Leirbrean (1,700m) 13.05.2021

Ble med noen venner til Skjolden for skiturer i Jotunheimen. Første tur ble fra Krossbu oppover Leirbreen, uten at målet var bestemt. Jeg hadde vært på alle toppene her oppe før, så det var ikke så nøye for meg hvor vi gikk. Det var faregrad 3 pga fortsatt lagdeling og sol og varmt. Gikk i shorts og tskjorte. Det krydde av folk på breen, og etter hvert så vi folk på alle toppene.

Vi bestemte oss for å prøve Kniven og Sauen først. Tok av skia før brattbakken opp til skaret mellom dem, og gikk opp med stegjern. Det var ett klyvepunkt på 2-3 meter bart fjell, ellers grei snø til topps.

Fra skaret var det mulig å klyve på snø opp til Sauen også, på siden ut mot Storbrean. De tre andre gikk opp der, men to av oss hadde satt igjen skia nede, så jeg gikk ned og tok med det siste skiparet på sekken og gikk rundt opp på ski.

Vi stod ned et stykke, før vi tok på fellene igjen og gikk opp mot ryggen mellom Veslebjørn og Skeie. Satte igjen ski og sekk der, og gikk opp på Veslebjørn, før vi satte skituppene nedover mot bilen.