Blåfjellet, høyest i nye Hitra kommune (17.05.2021)

Written by Stigun GSM

Start point Vingvågen p-lomme (6m)
Endpoint Vingvågen p-lomme (6m)
Ascents Vingfjellet (526m) 17.05.2021 16:24
Visits of other PBEs Vingvågen p-lomme (10m) 17.05.2021 14:59
Etter tur til Gråurda "var jeg i området" for Blåfjellet som er kommunetopp i nye Hitra kommune etter at Snillfjord ble "partert" og avviklet. På nytt flott veianlegg med strøkne broer og tunneler("Lakseveien")tok jeg av ved Valslag til høyre inn på grusvei mrk Kongensvollen til parkering ved den knappe Vingvågen p-lomme. Kikket kort på tracket til Olav som besteg Blåfjellet for få dager siden. Gikk opp en kort vei til noen hus hvoretter et (meget) svakt tråkk førte skrått oppover fjellsiden. Mistet dette flere ganger, etterhvert bratt opp tørre hamre og sva; de første 300 høydemetrene var av det mer brutale slaget. Over ca 350 m tok jeg sikte på den høyre av to rygger midt i mot med et markert skar i mellom, med toppunkt på ca 450 moh. I østkant av denne høyden en bratt skrent; her lønner det seg å holde litt til venstre, viste det seg på returen. Videre i nokså kupert og "uryddig" terreng med mye opp og ned til varden(jeg hadde sett for meg en "parademarsj" på jevnt stigende sva i retning toppen; slik ble det langt i fra..)
Høyest i Nye Hitra
Utsikt nord mot Søre Fosen med Ørland og bakenforliggende "kammer" og "klumper", og Hestgrovheia kan vel også identifiseres

Tre personer nærmet seg toppområdet fra venstre(nord), men fikk aldri nærkontakt med disse. Var lettkledd med kun en vannflaske med meg, og med litt truende skyer i nord og øst ble det rask vendereis. Ved nevnte tversgående rygg med skrent i øst på ca 460 m holdt jeg nå til høyre(nord) hvor passasjen var mindre bratt. Videre ned til bilen, heldigvis på fortsatt tørr klippe omtrent samme vei som opp.
Utsikt fra topp vestrygg ca 460 moh mot nordlige Hitra og Frøya. Ytterst Norskehavet.
"Ruler of the Seas", i alle fall i fugleverdenen.

Startet kjøring mot Molde; etter ti minutters kjøring begynte det å regne; mye..

Mørkdalstuva, en saga blott..

Written by johanne 22.05.2021 08:15

Litt trist for meg som er født hitterværing, at Mørkdalstuva ikke "gjelder" lenger. Men, gratulerer med ny Hitratopp � Dit må jeg!

Sv: Mørkdalstuva, en saga blo

Written by Stigun 23.05.2021 16:22

Takk for kommentar, Johanne! Nei, Mørkdalstuva er på ingen som helst måte en saga blott! De fleste K-topp samlere går etter 2016-listen, og der er Mørkdalstuva i høyeste grad "on". Dessuten er den en flott øytopp. PS-Grattis med Tundradalskyrkja, absolutt høykirkelig den!

• +

Sv: Sv: Mørkdalstuva, en saga

Written by johanne 25.05.2021 16:31

Blåfjellet

Written by Osten 21.05.2021 07:49

Gratulerer. Godt å høre at du også syntes den ikke var helt rett fram. Vi hadde kjempevær. Fant en sprekk som vi kunne gå opp for å unngå svabergene. En morsom topp i fint vær! Venter nå bare på finvær og pensjon :-)

Sv: Blåfjellet

Written by Stigun 21.05.2021 10:47

Takk for det Olav! Nei, ikke helt "Walk in the park"; Blåfjellet, men fin tur og fin topp med super utsikt særlig utover havet. Utsikt til nært forestående pensjonisttilværelse høres minst like forlokkende ut; tipper den ikke blir av den mest inaktive sorten. God sommer, kanskje vi ses på en topp?

Gratulerer med storfangst …

Written by knutsverre 20.05.2021 21:28

av nye kommunetopper, Stig! Ferdig med alle på Fosen og innhugg på Trøndelag-liste ellers og, alt gjennomført under langt fra optimale forhold i forhold til snø og startsted! Virkelig imponerende!

Sv: Gratulerer med storfangst

Written by Stigun 20.05.2021 23:19

Tusen takk for hyggelig kommentar, gode turvenn! Med unntak av bomturen til Sandfjellet i M&R, som havarerte i grautskodde, er jeg godt fornøyd med friuken min i Midt-Norge. Meget hyggelig bonus å treffe Otto og Tare, også!