Kveldstur i Odalen (16.05.2021)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Jenshøgda (405m) 16.05.2021
Tårnet (341m) 16.05.2021

Prioriterte saksbehandling og grønnsaksesong langt utover dagen, så sein avreise mot tindene. Det er 39 år siden sist jeg var på østsida av Storsjøen, så kunnskapsmangel, dårlig oppdatert kart og ditto råtten navi sendte meg inn på en nerveavskraper av en skogsbilveg forbi Slåstadbråten, der Odals-/Solørske hovedveg tok av bare metere lenger nord.
Med intakt bånnpanne og avsvidd tidsramme ankom jeg skaret mellom dagens tinder. Dvs, opprinnelig var Oxberg en del av planen, men ting tenderte sterkt mot en lett og kort tur.

Svært dumt vegvalg opp mot Jenshøgda - her er det bare å følge slep, ut på og opp høgstflate og så brekke til topps. I stedet snodde jeg meg gjennom ei hel li med tett ungskog og ryddevirke på bakken, for så å havne i et vindfallkaos opp mot en kolle som verken var toppen eller fortopp. Til slutt, høgstflatekryssing og bratt til topps. Her var det til og med postkasse og en utydelig sti.

Lett ned flate med slep. Over vegen og stort sett stilaust opp på Tårnet. Litt mystisk hvordan denne åsen har fått navnet, men uansett fin og fredelig furuskau på toppen, med utsikt mot Storsjøen.

Kvelden er ikke ung, så jeg returnerer herfra i stedet for å kaste meg på Oxberg. Joker på Skarnes, og en fin kveld gjennom spirende Nes-raviner.