Gråurda (17.05.2021)

Written by Stigun GSM

Start point Myrsætra (258m)
Endpoint Samme (257m)
Ascents Gråurda (791m) 17.05.2021 11:46
Visits of other PBEs Myrsætra parkeringslomme (254m) 17.05.2021 09:34
Første "post" på selve nasjonaldagen var Gråurda, som jeg ved et par tidligere anledninger hadde valgt bort. Grått da jeg kjørte mot Ytre Snillfjord og opp bomveien mot Myrsætra. Hadde lest rapporten til bl.a. haky som anbefalte å følge den øst/vestgående ryggen like sør for Langvatnet. Fant bra tydelig sti og kom meg opp på denne lettgåtte ryggen på ca 500moh før det igjen ble stigning og kursen ble lagt i etterhvert sørøstlig og på slutten sørlig retning opp mot Gråurda 791moh. Noe snø, som bar brukbart, og følgelig ikke bruk for trugene som ble hengende på sekken i dag. Litt lave tåkeskyer i starten, men etterhvert noe høyere skydekke og tildels mulig å se hvor solen befant seg på himmelen.
Mot Gråurda

Lite vind på toppen, og såvidt bevegelse i rotorene på vindmøllene på Geitfjellet vindmøllepark i nord.
Utsikt nordvest, med litt av Hemnfjorden
Hurra for 17.mai, og Gråurda!

Rask retur på snøfeltene i nordflanken av Gråurda, og fulgte samme lettgåtte ryggen ned til bilen som jeg hadde fulgt opp. Tendenser til sol og lettelser i antrekket på vei ned. Videre til Blåfjellet i nye Hitra kommune.